خواب نوزاد چهار ماهه

خواب نوزاد چهار ماهه

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

داشتن یک برنامه خواب خوب و منظم خواست هر پدر و مادری برای فرزندشان است. اما خواب نوزاد چهار ماهه به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی می‌شود. در این مطلب با بررسی این مشکلات و پیشنهاد راه حل های درست تلاش کردیم تا دغدغه والدین را تا حد زیادی کاهش بدهیم.

با ما همراه باشید.

ساعت خواب نوزاد چهار ماهه

ساعت خواب نوزاد چهار ماهه نسبت به روزی که به خانه آورده‌شده تغییر زیادی کرده و می‌تواند وابسته به خواب شما باشد. بعضی از خانواده ها زود و بعضی دیگر دیرتر می‌خوابند این یک وضعیت سلیقه‌ای است. اما محققان توصیه می‌کنند که نوزادان را منظم و با برنامه بخوابانید.

نوزاد چهار ماهه در طول یک روز می‌تواند تا ۱۵ ساعت بخوابد. خواب نوزاد چهار ماهه تا حد زیادی به دلیل رشد او شکننده می‌شود. یعنی ممکن است به یک باره بد خواب و یا بی خواب شود. اصطلاحاً به این موضوع رگرسیون یا شکست خواب می‌گویند.

خواب نوزاد چهار ماهه چقدر باید باشد

خواب نوزاد چهار ماهه در طول روز می‌تواند ۱۴ تا ۱۵ ساعت باشد. و این مقدار خواب حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شب و ۴ تا ۵ ساعت در روز است.

نوزاد چهار ماهه نباید بیشتر از ۲ ساعت بیدار بماند و چرت های ۳۰ دقیقه‌ای تا یک ساعته برای او بسیار مناسب است و جلوی خسته شدنش را می‌گیرد. اگر خوش شانس باشید فرزند دلبندتان در شب بدون بیدار شدن تا صبح می‌خوابد که البته باید مراقب باشید بیشتر از پنج ساعت گرسنه نماند. اما اگر هنوز یک تا سه بار نوزادتان در شب بیدار بشود طبیعی است.

خواب نوزاد چهار ماهه در روز

خواب نوزاد چهار ماهه در طول روز بهترین کمک برای بهبود خواب شب است. حداقل چهار ساعت خواب نیاز است که نوزاد چهار ماهه احساس خستگی نکند. همچنین برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن نوزاد می توانید او را در طول روز به بیرون ببرید. این‌کار باعث کاهش بیداری‌های شبانه و شادابی و نشاط او هم می‌شود.

خواب نوزاد چهار ماهه در شب

بین متخصصان هنوز برای این که نوزاد چهار ماهه در طول شب کامل بخوابد اختلاف وجود دارد. مطالعات نشان‌داده که هنوز خیلی از نوزاد های چهار ماهه نمی‌توانند تمام شب خواب باشند. بیداری های شبانه در این سن تا سه بار کاملا طبیعی است.

برای بهبود خواب شب و کمتر بیدار شدن نوزاد می‌توانید از یکسری کار های تسکین دهنده استفاده کنید.

  • پخش موزیک ملایم
  • کتاب‌خواندن
  • تاریک کردن محیط
  • حمام کردن

این کارها می‌تواند خواب نوزاد را بهبود ببخشد، بعد از آن وظیفه شما است که تداوم خواب نوزاد با کارهای زیر حفظ کنید.

  • شیر دهی منظم و طبق برنامه
  • هیجانی نکردن نوزاد در شب (به چشمان نوزاد نگاه نکنید)
  • تعویض پوشک در تاریکی یا نور کم
  • کم توجهی (به صورتی که نوزاد بفهمد اکنون زمان خواب است)
خواب نوزاد چهار ماهه در شب
زمانی که متوجه بیدار شدن فرزندتان شدید، کمی صبر کنید بیشتر نوزادان در این زمان ممکن است خود به خواب بروند این کار باعث می‌شود که او یاد بگیرد خودش به خواب برود.

تغذیه نوزاد چهار ماهه

بهترین غذا برای نوزاد چهار ماهه شیر مادر است. اما در زمان هایی که نوزاد رفلاکس‌دارد یا با مصرف مقدار مناسب شیر مادر وزنگیری درستی‌ندارد، با دستور پزشک می‌توانید از شیر خشک استفاده کنید.

محققان توصیه می‌کنند که نوزادان باید بعد از پایان شش ماهگی شروع به استفاده ار غذای کمکی کنند! اما در شرایطی مثل رفلاکس و یا وزنگیری نامنظم نوزاد، می‌توانید با دستور پزشک از غذای کمکی هم استفاده کنید.

نشاندن نوزاد چهار ماهه

هنوز برای نوزاد چهار ماهه زود است که بنشیند و توصیه می‌شود که اینکار را نکنید. نشستن از شش ماهگی کم کم شروع می‌شود و تا هشت ماهگی این روند کامل می‌شود. اگر نوزاد چهار ماهه شما دوست دارد بنشیند طبیعی است، اما فشار این نشستن ممکن است در آینده برای او مشکل ساز باشد.

نشاندن نوزاد

درمان خواب سبک نوزاد

خواب سبک نوزاد مسئله‌ای است که اغلب مادر ها آن را با موضوع بی‌خوابی یا بدخوابی نوزاد اشتباه می‌گیرند و برای بهبود آن از روش هایی استفاده می‌کنند که شاید در لحظه مشکل را برطرف کند، اما در طولانی مدت باعث عادت های نادرست می‌شود.

به طور مثال:

مادری برای درمان بدخوابی شب فرزندش او را در آغوش می‌گیرد و در حال شیرخوردن در بغل خودش می‌خواباند. این کار به مرور زمان باعث می‌شود که دیگر کودک نوپا نتواند خودش به خواب برود و تا مدت ها برای بی‌اثر کردن آن باید کودک را آموزش بدهید.

اگر بخواهیم خواب سبک را به طور ساده برای شما توضیح بدهیم. باید بگوییم که خواب سبک یعنی اینکه کودک نوپا با کوچکترین صدا یا حرکت یا به خودی خود یک دفعه از خواب بیدار شود.

خواب سبک نوزاد با کمی دقت و تلاش به راحتی قابل درمان است. ولی اگر این روند ادامه پیدا کند و پیگیری نشود، می‌تواند باعث بی‌خوابی های مزمن در شب و حتی پدیده بدهی خواب شود.

درمان خواب سبک نوزاد کار سختی نیست و فقط تلاش و استمرار مادر را نیاز دارد برای اینکار از روش های زیر استفاده کنید.

تنظیم دمای اتاق

تنطیم دمای اتاق نوزاد تاثیر زیادی بر روی خواب او دارد. و یکی از مسائل مهمی است که باید به دقت به آن توجه کنید.

شاید به نظر شما دمای اتاق مناسب باشد اما پوششی که برای کودک نوپا انتخاب کرده‌اید باعث تعرق او بشود. آیا از مقدار دمای بدن نوزاد و شرایط او با خبر هستید؟

نکته مهمی که اغلب در نظر گرفته‌نمی‌شود: عرق کردن نوزادان است. تعریق باعث به وجود‌آمدن رطوبت روی بدن نوزاد می‌شود که با کوچکترین حرکت یا کمترین احساس سرما نوزاد را بیدار می‌کند.

ایجاد حس امنیت

حس امنیت فقط قرار‌گرفتن در کنار مادر یا بغل کردن و… نیست، در واقع نوزادان و به خصوص نوزاد چهار ماهه شرایط محیطی و مادر خود را حس می‌کنند. حتی تپش تند قلب مادر می‌تواند استرس را به کودک منتقل کند. دعوا یا سرو صدا وحتی شکستن ظروف می‌تواند استرس زا باشد.

تحریک حسی

بارها شده که نوزاد را بخوابانید و پدر یا فامیل او را نوازش و یا ببوسند. این کار شاید لذت بخش باشد، اما اندام حسی نوزاد را تحریک و حساس می‌کند. از این کار بپرهیزید.

رایحه مادران

یکی از کار هایی که می‌تواند کمک زیادی برای درمان خواب سبک کند، استفاده از رایحه ای مشترک است.

این رایحه نباید عطر، اسپری یا ادکلن باشد. بهترین گزینه گلاب یا اسطوخودوس است که می‌توان بر روی لباس مادر و اطراف تخت نوزاد استفاده کرد. بهتر است که بالش نوزاد آغشته نکنید. این کار باعث می‌شود وقتی مادر کنار نوزاد نیست، بوی عطر حس بودن کنار مادر را به او تلقین کند و آرامش خاطر داشته باشد.

رایحه مادران

جدول خواب نوزاد

خواب نوزاد چهار ماهه می‌تواند بر اساس یک برنامه، منظم و روتین باشد.

زمان های خواب و بیدار شدن نوزاد ممکن است با آنچه در زیر نوشته شده‌است، متفاوت باشد.

این جدول خواب نوزاد بر اساس میانگین برنامه خواب نوزادان طراحی شده و ممکن است نوزاد شما به خواب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد.

از نشانه های خواب آلودگی کودک (مالیدن چشم، خمیازه کشیدن، خیره شدن به فضا و…) و زمان های شیر خوردن برای تنظیم برنامه خواب نوزاد چهار ماهه خود استفاده کنید.

وضعیتزمانوضعیتزمان
شیر مادر یا خشک13:00بیداری وشیردهی  (هرروز ثابت)6:30
چرت زدن14:00غدای کمکی(به دستور پزشک)7:15
شیر مادر یا شیر خشک15:45چرت زدن7:45
چرت زدن16:45شیر مادر یا شیر خشک8:45
شروع برنامه قبل از خواب17:45چرت زدن10:00
شیر مادر18:00شیر مادر یاشیر خشک11:00
زمان خواب18:15چرت زدن11:45

یک تا ۳ بار تغذیه در شب طبیعی است.

خواب نوزاد چهار ماهه نی نی سایت

خواب نوزاد چهار ماهه با فراز و نشیب های زیادی همراه است. تثبیت و برنامه ریزی خواب نوزاد در این زمان می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی از مشکلات خوابی که در آینده ممکن است پیش بیاید راحت کند. از این رو توصیه می‌کنیم که از تاپیک ها و نظرات شخصی که دیگر مادر ها از آن برای بهبود وضعیت نوزادشان استفاده می‌کنند، پرهیز کنید و یا قبل از اینکه شما هم آن کار را انجام بدهید با متخصصین مشورت کنید.

توانایی‌های نوزاد چهار ماهه

نوزاد چهار ماهه نسبت به روز‌های اول زندگی توانایی‌های متفاوتی پیدا می‌کند و در واقع خودش را بهتر می‌شناسد.

با رسیدن نوزاد به چهار ماهگی تلاش او برای کشف دنیای اطرافش بیشتر می‌شود،احساساتش را بروز می‌دهد و با خندیدن و بازیگوشی با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

مهارت‌های حرکتی نوزاد چهار ماهه

نوزادان در این سن به هماهنگی بهتر دست و چشم‌ها می‌رسند و می‌توانند وسایل را حرکت دهند. آنها برای حرکت دادن اسباب بازی‌ها تلاش می‌کنن و چیزهای رنگارنگ و براق برایشان بسیار جذاب است پس توصیه می‌شود که مراقب گوشواره و گردنبند خود باشید.

نوزاد چهار ماهه در این سن با بهتر شدن عملکرد دست هایش وسیله‌ها را می‌گیرد و از آنجا که اولین راه شناخت آنها چشیدن است، همه چیز را به دهان خود نزدیک می‌کنند.

توجه کنید که ممکن است وسیله‌های ریز در گلو نوزاد گیر کند باید در این سن بیشتر از قبل مراقب آنها باشید.

دیده شده که مادران در این سن تلاش می‌کنند تا با تمرین نشستن نوزاد را برای اینکار آماده کنند. باید بدانید که اکنون برای این کار بسیار زود است و اینکار احتمال بروز مشکلات ستون فقرات در بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

اگر اکنون با دستانتان نوزاد را بلند کنید به شکلی که پاهایش روی زمین باشد، مشاهده می‌کنید که نوزاد با پا‌های خودش به زمین فشار می‌آورد. این اولین تلاش‌های او برای حرکت کردن است.

مهارت‌های حرکتی نوزاد چهار ماهه

ارتباطات نوزاد چهار ماهه

ارتباط نوزاد چهار ماهه از این سن شکل میگیرد و اطرافیان خود را می‌شناسد و حتی به پدر و مادر لبخند میزند و مقابل غریبه‌ها گریه می‌کند. این یعنی حافظه در حال رشد است.

اکنون آنها به رفتار‌های شما واکنش نشان می‌دهند غمگین می‌‌شوند، گریه میکنند و یا میخندند. حالا بهترین زمان برای شروع بازی‌های مختلف با آنهاست از این وضعیت لذت ببرید. این تمرین‌ها برای بهبود یادگیری او بسیار مفید است و هم می‌تواند دوره رگرسیون خواب نوزاد را کمتر کند.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن