خواب نوزاد پنج ماهه

خواب نوزاد پنج ماهه

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

مهمترین دغدغه مادر ها و پدر ها تنظیم خواب نوزاد پنج ماهه و تغذیه مناسب برای نوزادشان است. اما مشکلات خواب نوزادان در هر سنی وجود دارد. در این مطلب به مشکلات خواب نوزاد بخصوص در شب پرداختیم. همچنین میزان خواب نوزاد و مشکلات آن را بررسی کردیم.

خواب نوزاد پنج ماهه چند ساعت است؟

خواب نوزاد پنج ماهه در یک چرت طولانی‌تر و منظم‌تر از خواب نوزاد چهار ماهه است. در این سن یک کودک نوپا در طول روز تا 16 ساعت نیاز به خواب دارد.

نوزاد پنج ماهه هنوز در شب تا حداکثر 3 وعده نیاز به شیر‌خوردن دارد. اگر این مقدار بیشتر باشد، شما با مشکل خواب نوزاد پنج ماهه روبه رو هستید و باید تلاش کنید تا این مشکل بر طرف شود.

 خواب نوزاد پنج ماهه چقدر است؟

خواب نوزاد پنج ماهه در طول روز 3 تا 4 ساعت است. که سه چرت یک ساعت تا یک ساعت و نیم می‌تواند باشد.

بیشتر نوزادان پنج ماهه می‌توانند بین هر چرت 2 تا 3 ساعت بیدار بمانند.

در طول شب هم نوزاد پنج ماهه می‌تواند تا 12 ساعت بخوابد، اگر نوزادتان شب را کامل می‌خوابد باید بگوییم که شما خیلی خوش شانس هستید. چون بیشتر نوزاد ها در این سن تا 3 بار در شب نیاز به شیرخوردن دارند و بیدار می‌شوند.

الگوی خواب نوزاد پنج ماهه

اگر هنوز برای نوزاد خود یک الگو خواب در نظر نگرفته اید، الان بهترین زمان برای دست به کار شدن است.

بر روی روال خواب در زمانی بین 7:00 تا 8:00 شب کار کنید. در واقع خواباندن نوزاد بعد از ساعت 9:00 شب کار سخت تری است. هر چه بیشتر بگذرد، نوزاد خسته‌تر شده و به خوابیدن برایش سخت‌تر خواهد‌شد.

برای ایجاد الگو خواب نوزادتان مطمئن شوید فعالیت هایی را انتخاب می‌کنید که شما و فرزندتان از انجام آن لذت می برید و برای خانواده شما هم جالب است. سه تا چهار فعالیتی که میتوانید هر شب به همان ترتیب آن هارا انجام دهید را انتخاب کنید.

این برنامه روتین را در حدود بیست تا سی دقیقه کوتاه کنید. شما می‌توانید کارهایی همچون حمام، داستان، شعر، انجام یک فعالیت آرام را انجام دهید. اگر تغذیه جزء برنامه روزمره شماست آن را به جای گام آخر، گام اول برنامه قرار دهید تا از خوابیدن نوزاد در زمان تغذیه جلوگیری کنید.

این الگو را با گذاشتن نوزاد در رخت خواب تمام کنید و بگذارید نوزاد خودش به خواب برود.

الگو خواب نوزاد

تنظیم خواب نوزاد پنج ماهه

تنظیم خواب نوزاد پنج ماهه به وسیله یکسری از کارها می‌‌تواند کمک زیادی به منظم خوابیدن نوزادتان بکند.

این کار را باید با یک برنامه تغذیه و خواب مناسب انجام بدهید و با بهره گیری از روش های مختلف خوابیدن مثل روش فربر(Ferber) یا صندلی(chair method) و روش های تسکین نوزاد انجام دهید.

 اگر نوزاد شما دچار اختلال خواب‌است برای تنظیم خواب او، با ایجاد یک شوک مثل حمامبردن، روال خواب اورا تنظیم و با استفاده از موارد زیر این روال خواب را حفظ کنید.

  • رعایت دقیق برنامه خواب تا حد ممکن
  • داشتن یک برنامه رو تین قبل از خواب
  • پرهیز از ارائه خوراکی های دارای مواد انرژ زا مثل کافئین و قند
  • تکرار و تمرین فعالیت های روزانه نوزاد مثل تلاش برای انجام حرکت های فیزیکی
  • تغذیه مناسب
  • بررسی و مشاهده خواب آلودگی نوزاد و…

‎از خواب پریدن نوزاد

ممکن است شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که به صورت ناگهانی نوزاد از خواب بیدار شود و شروع به گریه بکند.

شاید از خواب پریدن نوزاد طبیعی‌باشد و یا عوامل زیر باعث آن شده‌باشد.

احساس ترس

نوزادان به صورت غریزی احساس ترسی دارند. کار هایی مثل ایجاد رایحه مشترک بین مادر و نوزاد و کار های آرامش بخش دیگر می‌تواند به این موضوع کمک کند.

قطع ناگهانی تنفس

قطع ناگهانی تنفس معمولا در نوزادان زیر 6 ماه تا 10 ثانیه طبیعی بوده ودوباره به روال قبل بر می‌گردد اما اگر زمان آن زیاد شد حتما به پزشک مراجعه کنید! اگر دچار این مشکل شده اید می توانید از گجت های هوشمند استفاده کنید.

تشنج در خواب

بعضی از نوزادان زمان پریدن از خواب دست های خود را باز می‌کنند.

در صورتی که دست نوزاد لرزش نداشته باشد تشنجی رخ نداده اما اگر پریدن دستان نوزاد زیاد شد و یا بعد از پریدن از خواب دستانش می‌لرزید به پزشک مراجعه کنید.

عرق کردن نوزاد

عرق کردن باعث مرطوب شدن بدن نوزاد می‌شود و این موضوع باعث میشود کوچکترین حرکت یا باد باعث پریدن نوزاد از خواب شود.

بیماری نوزاد

بیماری

معمولا عفونت گوش و بیماری احتمال از خواب پریدن نوزاد را زیاد می‌کند.

سر وصدای نا گهانی و عادت کردن نوزاد به پستانک می‌تواند باعث از خواب پریدن نوزاد شود.

بی خوابی نوزاد

بی‌خوابی نوزاد آسیب های زیادی می‌تواند به او بزند و پدر و مادر را هم کلافه می‌کند. اما بیخوابی نوزاد علت های مشخصی دارد که با پیشگیری از آنها می‌تواند خواب راحتی به او و خودتان هدیه کنید.

این عوامل می تواند باعث بی‌خوابی نوزاد شود.

  • تغییر جای خواب
  • تغییر ساعت خواب
  • استرس
  • دل درد، نفخ و کولیک
  • خستگی ناشی از بیداری در روز
  • اضطراب جدایی
  • شرایط محیطی نامناسب

اگر نوزاد پنج ماهه شما خواب منظمی داشته و به یک باره دچار مشکلات خواب شده ممکن است دچار رگرسیون یا شکست خواب شده باشد، معمولا این اتفاق در چهار ماهگی یا هشت ماهگی اتفاق می‌افتد اما این اتفاق به مقدار رشد نوزاد بستگی دارد و ممکن است در دنج ماهگی هم رخ بدهد.

بی‌خوابی نوزاد

 درمان خواب سبک نوزاد

خواب سبک نوزاد مسئله‌ای است که اغلب مادر ها آن را با موضوع بی‌خوابی یا بدخوابی نوزاد اشتباه می‌گیرند و برای بهبود آن از روش هایی استفاده می‌کنند که شاید در لحظه مشکل را برطرف کند، اما در طولانی مدت باعث عادت های نادرست می‌شود.

به طور مثال:

مادری برای درمان بدخوابی شب فرزندش او را در آغوش می‌گیرد و در حال شیرخوردن در بغل خودش می‌خواباند. این کار به مرور زمان باعث می‌شود که دیگر کودک نوپا نتواند خودش به خواب برود و تا مدت ها برای بی‌اثر کردن آن باید کودک را آموزش بدهید.

اگر بخواهیم خواب سبک را به طور ساده برای شما توضیح دهیم. باید بگوییم که خواب سبک یعنی اینکه کودک نوپا با کوچکترین صدا یا حرکت یا به خودی خود یک دفعه از خواب بیدار شود.

خواب سبک نوزاد با کمی دقت و تلاش به راحتی قابل درمان است. ولی اگر این روند ادامه پیدا کند و پیگیری نشود، می‌تواند باعث بی‌خوابی های مزمن در شب و حتی پدیده بدهی خواب شود.

درمان خواب سبک نوزاد کار سختی نیست و فقط تلاش و استمرار مادر را نیاز دارد برای اینکار از روش های زیر استفاده کنید.

تنظیم دمای اتاق

تنطیم دمای اتاق نوزاد تاثیر زیادی بر روی خواب او دارد. و یکی از مسائل مهمی است که باید به دقت به آن توجه کنید.

شاید به نظر شما دمای اتاق مناسب باشد اما پوششی که برای کودک نوپا انتخاب کرده‌اید باعث تعرق او بشود. آیا از مقدار دمای بدن نوزاد و شرایط او با خبر هستید؟عرق کردن باعث به وجود آمدن رطوبت روی بدن نوزاد می شود که با کوچکترین حرکت یا کمترین احساس سرما می‌تواند نوزاد را بیدار کند.

ایجاد حس امنیت

حس امنیت فقط قرار گرفتن در کنار مادر یا بغل کردن و… نیست، در واقع نوزادان و به خصوص نوزاد چهار ماهه شرایط محیطی و مادر خود را حس می‌کنند. حتی تپش تند قلب مادر می‌تواند استرس را به کودک منتقل کند. دعوا یا سرو صدا وحتی شکستن ظروف می‌تواند استرس زا باشد.

ایجاد حس امنیت

تحریک حسی

بار ها شده که نوزاد را بخوابانید و پدر یا فامیل او را نوازش و یا ببوسند. این کار شاید لذت بخش باشد، اما اندام حسی نوزاد را تحریک و حساس می کند. از این کار بپرهیزید.

رایحه مادران

یکی از کار هایی که می‌تواند کمک زیادی برای درمان خواب سبک کند، استفاده از رایحه ای مشترک است.

این رایحه نباید عطر، اسپری یا ادکلن باشد. بهترین گزینه گلاب یا اسطوخودوس است که می‌توان بر روی لباس مادر و اطراف تخت نوزاد استفاده کرد. بهتر است که بالش نوزاد آغشته نکنید. این کار باعث می‌شود وقتی مادر کنار نوزاد نیست، بوی عطر حس بودن کنار مادر را به او تلقین کند و آرامش خاطر داشته باشد.

شربت خواب نوزاد پنج ماهه

مشکل خواب نوزاد گاهی آنقدر طاقت فرسا می‌شود که والدین به فکر استفاده از شربت و دارو های خواب می‌افتند.

استفاده از داروی های خواب آور تا دو سالگی مجاز نیست. اما در مواقع ضروری فقط باید با درستور پزشک استفاده کرد. مقدار دارو با توجه به میزان بی‌خوابی نوزاد، وزن و وضعیت سلامت آن تجویز می‌شود.

اما گاهی مادران به توصیه اطرافیان از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. دارو های گیاهی شاید گزینه مناسب تری باشد، اما ممکن است استفاده آنها باعث ایجاد عوارض و یا حتی اعتیاد شود. پس استفاده از هرنوع داروی چه گیاهی و چه صنعتی باید با دکتر مشورت کنید.

شربت خواب نوزاد پنج ماهه

جدول خواب نوزاد

خواب نوزاد پنج ماهه با داشتن یک برنامه مناسب کاملا قابل تنظیم و کنترل است.

این جدول خواب نوزاد با آزمایش ها ی مختلف و میانگین زمان های خواب نوزادان نوشته شده است. متفاوت بودن نوزادان باعث می شود تا نوزاد شما به خواب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد.

دانستن نشانه های خواب آلودگی نوزاد مثل مالیدن چشم، خمیازه کشیدن، خیره شدن به فضا و… می تواند به شما کمک کند تا با توجه به زمان های شیر خوردن او برنامه خواب نوزاد پنج ماهه خود را تنظیم کنید.

وضعیتزمانوضعیتزمان
چرت زدن14:00بیداری وشیردهی (شیر مادریا شیرخشک)6:30
شیر دهی (مادر یا شیر خشک)16:00غذای مکمل (اگر تجویز شده باشد)7:15
چرت کوتاه(30 دقیقه)17:00چرت صبح (حداقل 1 ساعت)8:00
شروع برنامه قبل از خواب18:30شیردهی (مادر یا شیر خشک)9:00
شیر دهی (مادر یا شیر خشک)18:45چرت زدن (45 تا 60 دقیقه)11:00
خواب شب19:00شیر دهی (مادر یا شیر خشک)12:00
  شیر دهی (مادر یا شیر خشک)13:30

تا 3 بار شیر دهی در طول شب طبیعی است.

خواب نوزاد پنج ماهه نی نی سایت

خواب نوزاد پنج ماهه و مشکلات خواب آن مسئله‌ای نیست که بشود با استفاده از کامنت ها و یا تجربه مادران دیگر آن را کنترل و یا تنظیم کرد.

استفاده از تجربه مادران دیگر تا حدودی می‌تواند به شما کمک کند، اما باید بدانید که نوزادان باهم متفاوتند و ممکن است مثلا استفاده از شربت گیپ میکسچر یا شیر خشک ببلاک نتواند مشکل شما را حل کند.

پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید، برای بهبود شرایط کودکتان از هر نظر با پزشکان و متخصصان آن حوزه صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن