خواب نوزاد دوقلو

همه چیز درباره خواب نوزاد دوقلو

هر نوزاد مشکلات خاص خودش را دارد، حال فکر کنید نوزاد دوقلو داشته باشید‍! مطمئناً تغذیه و خواب نوزاد دوقلو شما می‌تواند چالشی طاقت فرسایی برای شما باشد!

با توجه به مشکلاتی که مادران اغلب با تغذیه و خواب نوزادشان دارند. تصمیم گرفتیم تا با این مطلب به سوالات شما در باره خواب نوزاد دوقلو پاسخ دهیم.

در این مقاله خواهیم داشت:

تاثیر تغذیه در خواب نوزاد دوقلو

پدر و مادر دوقلوها گاهی نصیحت‌های متناقضی درباره‌ی زمان تغذیه کودکشان می‌شنوند.

معمولا خانواده‌ها تغذیه کودکان را بر اساس نیازشان انجام میدهند. یعنی به نشانه های گرسنگی توجه میکنند و بعد نوزاد را تغذیه میکنند.

اما این موضوع میتواند برای نوزاد دوقلو یا چند قلو ایجاد هرج و مرج کند.به طور مثال یک کودک شما خوابیده و دیگری برا شیر گریه می‌کند.

قطعا سرو صدای کودک باعث بیدار شدن کودک دیگر می‌شود. به این ترتیب این وضعیت میتواند فاجعه بار شود.

پس باید به فکر یک برنامه موثر باشید تا در کنار نگهداری از فرزندان به کار های شخصی خود نیز برسید.

دوقلوهای همسان یا دوقلوهایی که تقریبا وزن یکسانی دارند گاها متابولیسم یکسانی هم دارند و معمولا هم زمان گرسنه می‌شوند. این موضوع می‌تواند راه گشای مشکل ما باشد.

به این صورت که تغذیه و خواب نوزاد را هم زمان انجام میدهیم. به این ترتیب زمان تغذیه و خواب هر دو باهم هماهنگ شده و مشکلات زیادی برطرف خواهد شد.

البته نیازهای فردی کودکانتان را هم در ذهن داشته باشید. با متخصص اطفالتان درباره ی رویکرد مناسب آنهاصحبت کنید.

 تغذیه نوزادان دوقلو

تخت خواب نوزاد دوقلو

معمولا این سوال برای خیلی از مادران پیش می‌آید. اینکه آیا کودکان دو یا چند قلو میتوانند کنار هم بخوابند یا نه!

شاید دوقلو‌هایتان وقتی کنار هم دراز کشیده باشند بهتر بخوابند. یا از بخش مراقبت های ویژه در روزهای اول بیمارستان (NICU) به یاد داشته باشید که شریک شدن تخت خواب برای چندقلوها، فواید خاصی دارد.

با این که مزایایی در با هم خوابیدن دوقلوها وجود دارد، بهترین کار این است که تمرینات خواب ایمن را مطالعه کنید.

برای اینکه درباره جای خواب نوزاد بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

حتما این مقاله رو بخونید..
خواب زیاد نوزاد

خطرات و مزایای با هم خوابیدن دوقلوها

مطالعات جدید مزیت‌هایی را برای کنار هم خواباندن دوقلوها نشان داده است.

به نظر می رسد چندقلوهایی که تخت خواب مشترک دارند، بهتر وزن می‌گیرند. آپنه (بازه‌ی زمانی‌ای که تنفس متوقف می شود) و برادی کاردی (پایین آمدن ضربان قلب) کمتری دارند. و تا زمانی که تقریبا اندازه یکسانی دارند، یکدیگر را گرم نگه می دارند.

هیچ مطالعاتی تا به الآن درباره ی مشترک بودن تخت خواب در خانه، انجام نشده است ولی احتمالا همین مزایا بعد از مرخص شدن از بیمارستان هم ادامه پیدا می کند.

آکادمی اطفال آمریکا در مورد سندروم مرگ ناگهانی موزاد (SIDS) توصیه می‌کنند که کودکان در تخت های کوچکی در اتاق خواب پدر و مادرشان بخوابند.

این رویکرد می‌گوید که خوابیدن در کنار پدر و مادر برای کودک خطرناک است ولی به خطر SIDS در هنگام خواب نوزاد در کنار دوقلوی خود را خواهر و برادرهای دیگرش، اشاره ای نکرده است.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که ممکن است خطر SIDS در هنگام خوابیدن در کنار دیگر کودکان، بیشتر باشد اما هیچ مطالعاتی تا الآن نشان نداده است که آیا کنار هم خوابیدن دوقلوها کنار هم بی خطر است یا خیر؟

خیلی از دوقلوها و چندقلوها نارس به دنیا می آیند. خطر SIDS در کودکان نارس از نوزادانی که به موقع به دنیا آمده اند بیشتر است.

همچنین، وقتی دوقلوها با یکدیگر می خوابند، گاهی صورتشان را رو به یکدیگر می‌کنند. به پهلو خوابیدن دیگر برای نوزادان توصیه نمی‌ شود. دوقلوهایی که رو به یکدیگر می خوابند همچنین ممکن است اکسیژن کمتری دریافت کنند چراکه بازدم یکدیگر را تنفس می کنند.

تخت خواب نوزاد دوقلو

مهم ترین نکته درباره‌ی تخت خواب نوزاد دوقلو

با وجود این که ممکن است خواب نوزاد دوقلو در کنار هم در دوران NICU مزایایی داشته باشد؛ اما احتمالا نباید این کار را در خانه انجام دهید.

اگر کنار هم خواباندن دوقلوهایتان را انتخاب می کنید، از کم شدن خطر SIDS از طرق مختلف، اطمینان حاصل کنید:

  • کودکانتان را پشت به هم بخوابانید
  • آن‌ها را با پستانک به تخت خواب (گهواره) بفرستید
  • گهواره را در اتاق خواب خودتان قرار دهید
  • اسباب بازی و پتوهای مخملی (به طور کلی هیچ چیز خطر ناکی) در گهواره نگذارید.
حتما این مقاله رو بخونید..
خواب نوزاد چهار ماهه

تنظیم خواب نوزاد دوقلو

داشتن دو بچه یعنی عشق دوبرابر، البته همچنین نیاز به کار بیشتری در هر سن و هر مرحله دارند.

تمرین خواب نوزاد دوقلو یکی از مواردی است که تازه پدر و مادرها معمولا با آن مواجه هستند. زیرا نوزادان دو قلو خیلی بشتر از نوزادان دیگر باعث خستگی و بیخوابی والدین می‌شوند.

این را در ذهن داشته باشید که بیش از نیمی از دوقلوها زودتر از موعد به دنیا می آیند. به همین دلیل معمولا بیشتر از نوزادان دیگر میخوابند.

اگر کودک شما هر 4 ساعت غذا می خورد، به آن ها اجازه دهید که چرت بزنند. تا وقتی که آن ها آماده‌ی تمرین خواب شدند(حدود 4 ماهگی)، این کارها را انجام دهید.

چه زمانی می توانید تمرین خواب نوزاد دوقلو را شروع کنید؟

تمرین خواب دوقلوها خیلی با تمرین تک فرزندها، تا زمانی که کوچولوی شما سلامت باشد، متفاوت است.

برای کودکانی که سر موعد به دنیا آمده اند، نقطه‌ی مناسب برای شروع تمرین خواب جایی بین 4 تا 6 ماهگی است. زیرا در این زمان کودکان برای آرام کردن خودشان و خوابیدن (بدون نیاز به کمک)، به اندازه ی کافی بزرگ هستند.

اگر دوقلوی شما زودتر از موعد (قبل از هفته‌ی 37 ام بارداری) به دنیا آمد. ممکن است نیاز داشته باشید که به سن تعدیل شده‌ی آن ها توجه کنید تا تخمین بزنید که چه زمانی برای تمرین خواب، مناسب است.

آیا شما باید تمرین خواب کودک را در یک اتاق یکسان انجام دهید؟

واقعیت این است اندازه‌ی خانه‌ی شما به شما دیکته می‌کند که آیا می‌توانید دوقلوهایتان را در اتاق یکسان تمرین دهید یا خیر. زیرا خیلی از خانه ها اتاق اضافی ندارند که خود را با جدایی شبانه تطبیق کنند.

اگر هدف این است که دوقلوهایتان را در یک اتاق نگهداری کنید، پس با هم تمرین دادنشان مشکلی ندارد. مخصوصا اگر تا الآن هم با هم اتاق بوده اند و به آن عادت دارند.

به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد، گاهی یکی از نوزادها بهتر از دیگری می خوابد و حتی اگر دوقلویتان در نهایت با یک الگوی خواب بخوابند، احتمال دارد که در شب کودکانتان هم دیگر را بیدار کنند.

ممکن است در تمرینات خواب دوقلوها متوجه شوید که کودکان خیلی کم یکدیگر را بیدار می کنند. در این مورد باید گفت، خوش به حالتون!

حتما این مقاله رو بخونید..
آپنه خواب

اما اگر، یکی از بچه ها سخت آرام میشود یا هر چقدر تلاش می کنید، هردویشان یکدیگر بیدار می کنند؛ اگر فضای اضافی دارید می‌توانید آن کودکی که بهتر می‌خوابد را به بیرون از اتاق ببرید و تمرین خواب آن‌ها را به صورت جداگانه، برگزار کنید.

نوزاد دوقلو

نکاتی درباره ی تمرین خواب کودکان

در هنگان تمرین خواب دوقلوها، صبرتان را افزایش دهید و این را بدانید که با گذشت زمان و تمرین، مطمئنا می توانید موفق شوید. این نکات مهم مرتبط با تغذیه، چرت و زمان خواب معمول کودک را که می‌تواند روی برنامه‌ی خواب دوقلوها تاثیر بگذارد را امتحان کنید:

تغذیه ی هر دو را همزمان انجام دهید:

کلید تنظیم خواب دوقلوها این است که اول برنامه‌ی غذایی آن ها را اجرا کنید، زیرا کودکانی که می‌توانند همزمان غذا بخورند به احتمال زیاد همزمان نیز خواب آلود می شوند.

به دنبال علائم خوابیدن باشید:

بعد از غذا خوردن، آروغ زدن و عوض کردن پوشک، به دنبال نشانه های خواب آن ها یعنی خمیازه و مالیدن چشم ها باشید. بعد از آن، آن ها را در حالی که خواب آلود ولی بیدار هستند در جای خود بگذارید و دستورالعمل‌های لازم برای خواباندن کودکان را دنبال کنید (کودک را روی کمر و روی سطح صافی که در گهواره یا تخت خواب هر کودک وجود دارد، بخوابانید) تا خطر SIDS کم شود.

هماهنگی زمان چرت دوقلوها:

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که دوقلوها روی سطوح جدا از هم خوابانده شوند. اما می توانید همزمان آن ها را برای چرت روی تخت قرار دهید،حتی اگر به خواب رفتن یکی از بچه ها  (با مالش کمر یا یک لالایی ملایم)، بیشتر طول می‌کشد.

اگر یکی از نوزادان برای تعذیه بیدار شد، دیگری را هم بیدار کنید:

بله، بیدار کردن کودکی که خواب است برای شما تا حد زیادی سخت است. اما اگر این کار را نکنید، مجبور می شوید تمام شب با کوچولویتان جفتک چهار گوش بازی کنید. و هیچ کس نمی‌تواند یک خواب با کیفیت داسته باشد.

بعد از چند شب، دوقلوهای شما باید شروع به بیدار شدن به صورت همزمان و هماهنگ (نسبتا هماهنگ) خاموش شوند (به خواب بروند).

حتما این مقاله رو بخونید..
۵ راه برای بهبود خواب نوزاد

یک برنامه ی خواب قابل اطمینان درست کنید:

داشتن یک برنامه ی خواب پایدار برای همه ی کودکان مهم است، مخصوصا برای دوقلوها. با حمام شروع کنید و بعد از آن نور را کم کنید، یک لالایی پخش کنید، کتاب بخوانید و قبل از خواب یک وعده ی غذایی گرم به او ارائه دهید.

این روند را هرشب تکرار کنید تا کودکانتان بفهمند که وقت خواب فرارسیده است.

صدای سفید را به برنامه اضافه کنید

ماشین صدایی که یک ریتم تکراری را بنوازد می تواند به آرامش کودک برای خواب، کمک کند و به نوعی حسی ادراکی را در هنگام تمرین خواب دوقلوها، اضافه کند.

دلیلش؟

صدای سفید می تواند صداهای گریه‌ی آخرشب را پوشش دهد، از سر و صدای کودک دیگر جلوگیری کند تا کودک دیگر بیدار نشود.

هدف های کوچک تعیین کنید

از آن جایی که خیلی از دوقلوها وزن کمتری نسبت به کودکانی که تنها به دنیا می آیند، دارند. رسیدن به نقطه‌ی تمرین خواب کمی بیشتر طول می‌کشد. مخصوصا اگر شما اوایل شب به آن ها شیر می دهید. به جای آن، یک دستاورد کوچکتر را جشن بگیرید: تغذیه ی شبانه را متوقف کنید، به دوقلوهایتان بیاموزید که خودشان را با پستانک آرام کنند، این ها باعث می شود که آن ها 4 ساعت بدون توقف بخوابند (هورااااااااااا !)

تفرقه بیاندازید و حکومت کنید

اگر یکی از دوقلوها در هنگام شب می خوابد، به او اجازه دهید در اتاق مجزای از خواهر یا برادرش، بخوابد، حتی اگر لازم است وسایل بازی او را هم به آن جا ببرید یا گهواره اش را در آشپزخانه یا حمام قرار دهید. در این صورت، بیدار شدن های شبانه یکی از قل ها نیز باعث به وجود آمدن هرج و مرج شبانه نخواهد شد.

تمرین خواب کودک نیاز به یک رویکردی انعطاف پذیر دارد، پس در زمان مناسب آماده‌ی تغییر باشید و تاکتیک های مختلف را امتحان کنید. ممکن است تمرین خواب نوزاد دوقلو کمی بیشتر طول بکشد.

اگر موفق به تمرین و آموزش خواب نوزاد دوقلو نشدید اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x