هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

احساس تندی و شتاب زیادی دارید که سر تا پای وجودتان را گرفته است، اما نترسید. در هفته سی و هشتم بارداری، بچه پایین لگن تان است و به عصب‌هایتان فشار وارد می‌کند.

اگر که این علائم را داشتید، باید دنبال علائم دیگر هفته سی و هشتم هم چون انقباضاتی که قوی تر و بیشتر می شوند و هم چنین بدنبال شوی خونی باشید.

 در همین روزها احتمالاً دیگر وقت زایمان می‌رسد. پس سعی کنید استرس نداشته باشید.

هفته سی و هشتم وزن جنین

در هفته سی و هشتم، بچه به اندازه یک کدو حلوایی است. قد بچه 6/19 اینچ (78/49 سانتی متر) سرش نزدیک شکمش است.

در هفته سی و هشتم، میانگین وزنش 8/6 پوند (3 کیلو و 84 گرم) است. به نظر می رسد که وزن استاندارد زمان زایمان است؟

هفته سی و هشتم بارداری یعنی چند ماهگی

سی و هشت هفته بارداری، نه ماه بارداری می شود. دیگر نزدیک است.

علائم بارداری در هفته سی و هشتم

علائم رایج هفته سی و هشتم بارداری واقعاً عجیب است. بدن تان گنده شده است و هر لحظه بچه بدنیا خواهد آمد و بدن تان هم آماده زایمان شده است.  در هفته سی و هشتم، علائم بارداری را تجربه می کنید که عبارتند از:

انقباضات برکستون هیکس

در هفته سی و هشتم، انقباضاتی را حس می کنید. شاید چندین هفته است که این انقباضات را دارید یا هم تازه در هفته سی و هشتم دل تان درد گرفته است.

اگر این انقباضات درد نداشتند و با عوض کردن جای تان از بین رفت، انقباضات برکستون هیکس هستند.

بد خوابی

شاید اضطراب دارید و شاید به خاطر دردهایی که دارید، مضطرب هستید. اما واقعاً سخت است که کسی خسته باشد و نتواند شب چشم روی هم بگذارد و بخوابد.

افزایش ترشحات واژن

احتمالاً در این هفته ترشحات مخاط مانند ضخیمی را روی لباس زیرتان مشاهده می کنید.

این مایعات حال بهم زن، پلاگ مخاطی هستند و هیچ مسئله ای هم ایجاد نمی کنند.

به دلیل گشادی دهانه رحم برای زایمان، این مواد ترشح می شوند. 

خارش شکم

شکم تان در هفته سی و هشتم تا جایی که امکان دارد کشیده می شوند و پوستش هم حساس تر می شود.

اما اگر بر روی پوست شکم تان جوش زد، پزشک تان را در جریان بگذارید.

ورم زانو و پا

سی و هشت هفته است که باردارید و پس مشکلی ندارد که صاف بشینید و تا جایی که ممکن است پای تان را بالا بیاورید تا ورم کمتر شود.

آیا هفته سی و هشتم بارداری کامل شده است؟

خیلی نزدیک شده اید. در هفته سی و هشتم، هنوز زود است.

تازه هفته ای که زایمان زودرس می شود (که قبل از هفته سی و هفتم است) را پشت سر گذاشته اید و هنوز دوره بارداری تان کامل نشده است (که در هفته سی و نهم شروع می شود).

در این هفته، شمارش را باید شروع کنید.

علائم زایمان در هفته سی و هشتم

در هفته سی و هشتم، علائم زایمان پدیدار می شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

پلاگ مخاطی یا شوی خونی

ممکن است ترشحات مخاط مانندی (پلاگ مخاطی) داشته باشید و چند قطره خون هم داشته باشد (شوی خونی) که نشانه گشاد شدن دهانه رحم تان برای زایمان است.

اسهال

در هفته سی و هشتم، اسهال ممکن است به خاطر غذای تندی که می خورید نباشد و بلکه به خاطر این باشد که هورمون های زایمان در بدن تان هستند. احتمالاً زمان زایمان نزدیک است.

حالت تهوع در هفته سی و هشتم  بارداری

و باز در هفته سی و هشتم حالت تهوع خواهید داشت. حالت تهوع را نمی توان نشانه قطعی زایمان دانست اما خیلی زنان گفته اند که چند ساعت قبل از زایمان حالت تهوع داشته اند.

انقباضات

در هفته سی و هشتم، انقباضات ممکن است بخشی از دردهای روزانه باشد. اما دقت کنید که اگر شکم تان در هفته سی و هشتم پشت سرهم سفت شد و این انقباضات خوب نشد، احتمالاً نزدیک زایمان تان است.

انقباضاتی که درد دارند یا بیشتر از دو ساعت زمان می برند، نشانه زایمان است و باید آماده بیمارستان رفتن شوید.

کمردرد

الان چندین هفته است که کمردرد دارید ولی در هفته سی و هشتم، کمردردی که شدید باشد، ممکن است نشانه زایمان باشد پس اگر کمردرد شدید در هفته سی و هشتم داشتید، حتماً پزشک متخصص تان را در جریان بگذارید.

پارگی کیسه آب

اگر قطره قطره آب از واژن تان دفع شد، معنیش این است که کیسه آمنیوتیک پاره شده است و مایع آن خالی شده است.

معمولاً بعد از پارگی کیسه آب، زمان زایمان خیلی نزدیک است. پس اگر این نشانه را داشتید، حتماً پزشک تان را در جریان بگذارید.

علائم زایمان در هفته سی و هشتم

بله! به وقتش، بچه بدنیا می آید و گاهی اوقات ممکن است چند هفته زودتر باشد. اما فراموش نکنید که در هفته سی و هشتم بارداری، زایمان هنوز زود است و عجله نکنید که سریع تر زایمان کنید.

بچه به کمی زمان بیشتری نیاز دارد. البته اگر در هفته سی و هشتم، مواردی هم چون پری-اکلامپسیا، دیابت بارداری، عفونت رحمی یا مشکل جفتی داشتید، باید زودتر زایمان کنید.

اگر که دوقلو دارید و خونریزی هم در این هفته دارید، احتمالاً وقتش است. شاید کمی مضطرب شوید چون هنوز گمان می کردید که دو هفته وقت دارید، اما جای نگرانی نیست.

هیچ موقع نمیتوان صد در صد آماده بود (شاید شما از معدود زنانی هستید که تا هفته چهل و دوم زایمان نمی کنید و صبر می کنید) و هم متخصص زنان و زایمان و متخصص اطفال از بچه و شما مراقبت می کنند و نگران سلامتی شما هستند.

گشادی دهانه رحم در هفته سی و هشتم بارداری

برای هر خانم بارداری متفاوت است. برخی زنان ممکن است اصلاً دهانه رحم شان گشاد نشود و برخی یک تا دو سانتی متر گشاد می شود.

متخصص زنان و زایمان در جلسات معاینه، این مورد را هم چک می کند. اگر چهار سانتی متر شد، آماده باشید که وارد فاز زایمان فعال شده اید.

توصیه های هفته سی و هشتم بارداری

از شکم تان مراقبت کنید

احتمالاً خارش شکم تان شما را به شدت اذیت می کند ( که به خاطر سی و هشت هفته بارداری هم است)، پس کارهایی بکنید که حال تان بهتر شود.

از مرطوب کننده قوی مثل کره شیا استفاده کنید که خشکی را درمان می کند و ترک پوست را هم بهبود می بخشد. آب هم زیاد مصرف کنید تا بدن کم آب نشود.

پارک بروید و پیاده روی کنید

برای کاهش ورم، خون باید در بدن جریان پیدا کند و بهترین کار برای گردش خون، پیاده روی در پارک است که هم اکسیژن تازه استنشاق کنید و هم از طبیعت زیبا لذت ببرید. چون تا چند وقت دیگر، باید بچه را به پارک بیاورید.

از استشمام بوی استوخودوس لذت ببرید

استوخودوس به خاطر بوی آرامش بخشش معروف است و خواب آور طبیعی است. از اسپری حاوی رایحه طبیعی استوخودوس برای خوش بو کردن اتاق تان استفاده کنید یا هم خودگیاه را با آب ترکیب کرده و در اتاق اسپری کنید.

یک زمان سنج باکیفیت تهیه کنید

زمان انقباضات را بگیرید. اگر میخواهید بدانید که انقباضات برکستون هیکس است یا نیست، باید هر زمانی که انقباضات شروع می شود و مدت زمان آن را با استفاده از زمان سنج یادداشت کنید.

انقباضات برکستون هیکس درد ندارند و طولانی مدت نیستند. اگر انقباضات طولانی شد و درد داشت، حتماً پزشک متخصص تان را در جریان بگذارید.

چک لیست بارداری در هفته سی و هشتم بارداری

یادآورهای هفته:

برای معاینه هفته سی و نهم نوبت بگیرید.

برای شیردادن آماده شوید.

چندین وعده غذایی را آماده کنید و در فریزر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن