چرا جای خواب نوزاد مهم است؟

جای خواب نوزاد

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

همانطور که میدانید جای خواب نوزاد تاثیر بسیار زیادی بر روی به خواب رفتن و امتداد خواب نوزاد دارد.

بسیاری از مادران فکر می‌کنند که هرچقدر محیط خواب نوزاد گرم و نرم‌تر باشد آنها بهتر می‌‌خوابند، اما اینطور نیست. برای بررسی کامل این موضوع همراه ما باشید.

جای خواب نوزاد چگونه باید باشد

بسیاری از مادران فکر می‌کنند که جای خواب نوزاد باید گرم و نرم باشد. اما آیا گرم و نرم بودن محیط خواب نوزاد امن است؟

محققان توصیه می‌کنند که نوزاد شما باید در شرایط زیر بخوابد:

  • در یک گهواره که به تخت خواب مادر نزدیک است.
  • رو به پشت! نه به پهلو یا روی شکم
  • روی یک سطح سفت، مثل تشک سفت گهواره.
  • بدون هیچ وسیله‌ی نرم (بالش یا اسباب بازی)یا وسایل تخت خواب با اندازه های بزرگ و گشاد (ملحفه و روتختی)در گهواره اش

شما همچنین باید مطمئن شوید که کودکتان در هنگام خواب بیش از حد گرمش نشود. چراکه گرمای بیش از حد خطر بروز سندرم sids را افزایش می‌دهد.

همچنین حرکت قطرات عرق روی پوست باعث قلقک نوزاد و بیداری او می‌شود.

جای خواب نوزاد کنار تخت مادر

بسیاری از مادران برای اینکه حواسشان به نوزاد باشد آنها را کنار خود می‌خوابانند.

طبق توصیه محققان، ایمن‌ترین روش خوابیدن با نوزاد برای والدین در 6 ماه تا 1 سال اول زندگی، هم اتاق شدن آنهاست نه هم تخت خواب شدن. پس نوزاد را کنار خود و روی تخت خواب خودتان نیاورید.

 همچنین هم اتاق شدن نوزاد با شما خطر SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزادان) را تا 50 % کاهش می‌دهد. و هم تخت خواب شدن خطر خفگی تصادفی را افزایش می‌دهد.

درنتیجه بهترین جای خواب نوزاد داخل گهواره و کنار تخت مادر است.

صندلی ماشین نوزاد

با این که یک تازه نوزاد لزوما با خوابیدن در ماشین بد عادت نخواهد شد. اما صندلی ماشین جای مناسبی برای خواب نوزاد نیست (برایشان خطرناک است). تحقیقات در مورد SIDS نشان داده می‌دهد که خوابیدن نوزاد بر روی صندلی ماشین نوزاد با خطر بروز SIDS رابطه مستقیم دارد.

اما این به این معنی نیست که شما نباید کودکتان را در هنگام رانندگی روی صندلی ماشین بگذارید. بسیاری از نوزادان ممکن است به صندلی ماشین نوزاد عادت کنند. این موضوع باعث می‌شود که والدین آن را جای خواب مناسبی ببینند و این کار را تکرار کنند.

نکاتی باید درنظر شوند:

  • ممکن است کودک شما سریعا به خوابیدن روی صندلی ماشین، تاب یا هرجای دیگری که او را گذاشتید تا بخوابد، عادت کند. این موضوع اساساً غلط است. چرا که وضعیت خواب نوزاد در این محل ها درست نیست.
  • نوزادانی که برای مدت طولانی روی صندلی ماشین هستند همچنین بیشتر می توانند در معرض خطر رشد پلاژیوسفالی موضعی یا صافی سر قرار بگیرند.
صندلی ماشین نوزاد

کمکی برای خواباندن کودکتان

اگر در خواباندن کودکتان مشکل دارید. قنداق تکنیک خیلی خوبی برای خواب بهتر است.

یک قنداق مناسب به کودک احساس گرمی و امنیت می‌دهد. پیچیدن نوزاد در قنداق می‌تواند از پرتاب کردن دستش (در خواب)، آسیب زدن به خودش یا حتی خاراندن صورتش، جلوگیری کند.

وقتی یک نوزاد نشانه‌های تمایل به چرخیدن را از خود نشان داد، دیگر نباید از تکنیک قنداق کردن استفاده کنید.

سخنی از قنداق

اگر کودکتان هنوز هم خوب نمی خوابد، بدانید که یک متخصص خواب کودکتان می‌تواند مرجع خوبی برایتان باشد، مخصوصا برای این که مطمئن شوید که او کولیک، رفلاکس یا حساسیت غذایی نداشته باشد.

بستر مدرسه خواب برای شما مادران عزیز، خدمتی از طرف تیم تخصصی قنداق است.

جای خواب نوزاد رفلاکسی

اگر در خانه نوزادی دارید که رفلاکس دارد، قطعا بهتر از همه می‌دانید که بی‌خوابی چه حسی دارد، مگر نه؟

ما با خیلی از خانواده‌هایی که کودکشان رفلاکس دارد، کار کرده‌ایم؛ پس یکی دو چیز درباره کمک به تسکین (رفع) علائم رفلاکس نوزاد، یاد گرفته‌ایم.

علائم رفلاکس نوزاد

اول از همه باید بدانید که رایج ترین علائم رفلاکس نوزاد چیست.

علائم رایج شامل موارد زیر می باشند:

  1. تف کردن و استفراغ
  2. سکسکه های متوالی
  3. مشکل در غذا خوردن
  4. گریه طولانی مدت
  5. ناراحتی در هنگام دراز کشیدن
  6. مشکل در خوابیدن
  7. سرفه و یا گرفتگی مزمن گلو

نکته مهم

 بسیاری از پدر و مادرهایی که با آن‌ها کار می‌کنیم شک می‌کنند که شاید نوزادشان اسید رفلاکس داشته باشد. اما هنوز آن را با پزشکشان درمیان نزاشته اند. اگر کودک شما علائم رفلاکسی که در بالا به آن اشاره شد را دارد، یک جلسه با پزشک خود بگذارید و شروع به درمان کنید.

بعضی از پزشکان اطفال ترجیح می دهند که صبر کنند تا علائم فروکش کند یا تشدید شود. در حالی که بقیه‌ی آن ها ترجیح می دهند که درمان را زودتر شروع کنند.

در هر دو صورت، شما قبل از این که شروع به کار کردن جهت بهبود وضعیت خواب کودک بکنید، به یک برنامه‌ی دوره‌ای عملیاتی با ارائه دهنده‌ی خدمات درمانیتان نیاز خواهید داشت.

همچنین به یاد داشته باشید که با این که تف کردن یکی از علائم کلاسیک رفلاکس است، چیزی به نام “رفلاکس پنهان” هم وجود دارد.

اگر کودک شما بعد از غذا گریه می‌کند و ناراحت به نظر می آید یا بعد از غذا خودن، صدای غار و غور کردن شکمش را زیاد می شنوید، ممکن است به خاطر رفلاکس خاموش باشد.

ارتباط رفلاکس با خواب نوزاد

به زبان ساده، کودکان دارای رفلاکس تقریبا به طور مداوم در حال درد کشیدن و در عذاب است

زمانیکه نوزاد به رفلاکس دچار می‌شود، اسید معده بالا می‌آید و به طور جدی دیواره‌ی داخلی مری را تحریک و ملتهب میکند. همین موضوع باعث سوزش مداوم معده و قسمت هایی از مری و حتی گلوی نوزاد می‌شود.

همچنین صاف درازکش کردن نوزاد روبه بالا برای خواب (که ایمن ترین روش برای خواباندن کودک به منظور کاهش خطر SIDS است)، باعث تشدید رفلاکس می‌شود. پس در واقع بهترین و امن ترین حالت خواب کودک شما، یکی از بدترین حالت ها برای رفلاکس اسید نیز می‌باشد.

پس جای تعجبی ندارد که رفلاکس نوزاد باعث اختلال در خواب می شود. کودکان دارای رفلاکس ممکن است در خواب شبانه و چرت های طولانی و مفید مشکل داشته باشند، زیرا که ناراحتی آن ها در خواب ماندن را برایشان دشوار می‌کند.

جای خواب نوزاد رفلاکسی

چگونه به نوزاد رفلاکسی کمک کنیم تا بهتر بخوابد

یادتان باشد که بیشتر نوزادان تازه نوزاد‌ها گاها دچار حملات رفلاکسی می شوند. کمی تف کردن و یا کمی شکم درد چیز خیلی معمولی برای آنهاست.

زیرا عضلات اسفنکتری که محتویات معده را پایین نگه می‌دارد، هنوز به خوبی رشد نکرده است. بیشتر کودکان علائم رفلاکسشان با بزرگ شدنشان، شدیدتر می‌شود. با این وجود، کودکان دارای رفلاکس ممکن است ماه ها بعد از تمام شدن آن، با علائم رفلاکس درگیر باشند و به شدت بعد از غذا احساس ناراحتی کنند.

اگر کودک شما سه ماه یا کمتر سن دارد یا اگر علائم رفلاکس نوزادتان خیلی خفیف است، کارهای زیادی می‌توانید برای حل مشکل در خانه و بدون دارو انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

ثبت گزارش از زمان تغذیه و ناراحتی نوزاد

این به شما کمک خواهد کرد تا یک مرجع متقابل برای ظهور علائم رفلاکس در مقایسه با آخرین زمان غذا خوردن او داشته باشید تا به شما در دیدن الگوهای قابل مشاهده کمک کند.

صاف نگه داشتن یا نشاندن کودک بعد از غذا خودن

نمی‌خواهد که شما نوزاد را به شکل کاملا صاف نگه دارید. اما بهتر است که نوزاد به مدت 20 تا 30 دقیقه در زاویه‌ی شیب دار (30 تا 45 درجه)استراحت کند تا شیر خشک یا شیر مادر را هضم کند. اگر شما او را بعد از تغذیه به صورت صاف درازکش می‌کنید، احتمال آن وجود دارد که بیشتر آن وعده‌ی غذایی به سمت بالا برگردد.

گاهی نوزاد را آرام کنید، اما نخوابانید

این طبیعی است که بخواهید نوزادی که درد می‌کشد را آرام کنید! مخصوصا در چند ماه اول زندگی نوزاد، هر کاری که برای کمک به آرام کردن و مراقبت از او نیاز است، انجام دهید.

کارهایی مثل تکان دادنش قبل از خواب یا بغل کردنش در هنگام خواب، ممکن است به یک عادت برای خوابیدن تبدیل شود که بعدا نباید آن ها را انجام دهید. اما اگر نوزاد تازه متولد شده دارید، پیشنهاد می‌کنیم که هر کاری که برای خواباندنش لازم است انجام دهیدو این شامل مراقبت از او در هنگام رفلاکس نیز می شود!

با بزرگترشدن کودکتان و گذشتن از مرحله ی پسرفت (رگرسیون)خواب 4 ماهگی، زمان آن می رسد که به آرامی کودک را از کارهایی که برای خوابیدنش انجام می‌دادید، مثل تکان دادن یا تاب دادن، دور کنید.

به یاد داشته باشید که رفلاکس به زودی خود به خود حل می شود اما عاداتی که کودک شما در خود پرورش می دهد ممکن است با او باقی بمانند، پس تمام تلاشتان را بکنید تا همزمان با رشد کودکتان، آن ها را مهار کنید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن