خواب نوزاد سه ماهه

خواب نوزاد سه ماهه

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

خواب نوزاد سه ماهه می‌تواند مشکلاتی را برای والدین ایجاد کند.به دلیل رشد نوزاد در این سن احتمال دارد میزان ساعت خوابش به شدت کاهش پیدا کند. اما می‌توانید با نکاتی که در مقاله می خوانید، تا حد قابل توجهی مشکلات خواب نوزادتان را کاهش دهید.

در این مطلب به بررسی علت کمبود خواب، بی‌خوابی، کم خوابی و میزان خواب نوزاد می پردازیم.

خواب نوزاد سه ماهه چند ساعت است

خواب نوزاد سه ماهه در یک روز تا 16 ساعت می‌تواند باشد. که از خواب نوزاد تازه متولد شده یک الی دو ساعت کمتر است!

خواب نوزاد سه ماهه هنوز اینطور نیست که بتواند درشب بدون بیدار شدن بخوابد. ولی نسبت به گذشته بهتر شده است و خود نوزاد می‌تواند مقداری خواب خودش را تنظیم کند.که این بسیار عالی است.

خواب نوزاد سه ماهه چقدر است

خواب نوزاد سه ماهه در طول روز بین ۳ تا ۴ ساعت است و در شب تا ۱۲ ساعت می تواند بخوابد. این 12 ساعت در هر بازه ۴ تا ۵ ساعت بدون وقفه می تونه باشه.

خواب نوزاد سه ماهه در روز دیگر مثل قبل نیست و هربار می تواند یک و نیم تا دو ساعت بخوابد. علت این موضوع بیشتر شدن حجم معده نوزاد هست که کاملا طبیعی و بسیار خوب هست. در این زمان ممکنه فکر کنید که شیر کافی برای سیر کردن فرزندتون نداشته باشید، توصیه می کنیم اگر این حس به شما دست داد با مشورت پزشک از شیر خشک استفاده کنید.

خواب نوزاد سه ماهه چگونه است

خواب نوزاد سه ماهه نسبت به نوزاد تازه متولد شده و نوزاد یک ماهه بیشتر و منظم تر است و اگر دچار بد خوابی و بی خوابی فرزندتان هستید نیاز است یکسری کار ها را برای بهبو خواب او انجام بدهید.

معمولا نوزاد های سه ماهه در طول روز خواب منظمی دارند و ممکن است در خواب با دست ها حرکت هایی را انجام بدهند که طبیعی است، آنها در حال یاد گیری هستند.

خواب شب هم برای نوزادان سه ماهه منظم و بهتر است اما هنوز هم شب بیداری وجود دارد و باید آنها را تغدیه کنید.

روال خواب نوزاد سه ماهه

اگر هنوز داشتن یک روال خواب را شروع نکرده‌اید، الان بهترین زمان برای شروع است.

روال خوابی را در زمانی بین 7:00 تا 8:00 شب در نظر بگیرید. چون خواباندن نوزاد بعد از این ساعت به علت خستگی سخت است.

هر چه زمان بگذرد، نوزاد خسته‌تر می‌شود و به خواب رفتن برایش سخت تر خواهد شد.

برای روال خواب نوزادتان مطمئن شوید فعالیت هایی را انتخاب می‌کنید که شما و فرزندتان از انجام آن لذت برده و برای خانواده شما هم اهمیت دارد.

سه تا چهار فعالیتی که میتوانید هر شب به همان ترتیب آن هارا انجام دهید را انتخاب کنید. این روال را در حدود بیست تا سی دقیقه کوتاه کنید.

کارهایی مثل:

  • حمام
  • داستان
  • شعر
  • انجام دادن یک فعالیت آرام و یا دعا خواندن

اگر تغذیه جزء برنامه روزمره شماست آن را به جای گام آخر، گام اول برنامه قرار دهید، تا از کنار هم قرار گرفتن تغذیه و خواب جلوگیری کنید.

برنامه خود را با گذاشتن نوزاد در جای خود و خوابیدن او تمام کنید.

به خواب رفتن

بهترین زمان برای اینکه نوزاد سه ماهه یلد بگیرد تا خودش بخوابد حالا است. یادگیری این مسئله که خود نوزاد بدون حضور یک بزرگسال در اتاق بخوابد، به او کمک می‌کند که برای مدت طولانی‌تری بخوابد و خواب بهتری داشته باشد.

البته برخی کودکان میتوانند کل شب را بدون نیاز به آرام کردن خود بخوابند. اگر با بیدار شدن‌های شبانه به مشکل برخوردید، کار کردن بر روی آرام کردن کودک، معمولا به خوابیدن طولانی تر او در شب کمک می‌کند.

خواب شب نوزاد

خواب نوزاد سه ماهه در شب

نوزاد سه ماهه به شما این شانس را می‌دهد که شب ها خواب بیشتری داشته باشید، چون خود نوزاد هم نسبت به نوزاد تازه متولد شده بیشتر می‌خوابد.

اما بهبود خواب شب نوزاد سه ماهه این معنی را نمی‌دهد که شب‌ها بیدار نشود. هنوز برای این موضوع زود هست و شما 2 تا 3 بار بیداری در شب را تجربه خواهید کرد.

نوزاد سه ماهه در شب بین 10 تا 12 ساعت می‌خوابد و یک تا دو بار نیاز به شیر خوردن دارد، ( این موضوع بستگی به شیر و معده نوزاد دارد و تا 3 بار در طول شب طبیعی است).

یادتان باشد نگذارید کودک در شب بیشتر از ۵ ساعت گرسنه خواب باشد و حتما به او شیر دهید.

بی‌قرارهای شبانه علت‌های مختلفی دارد که می‌توانیم به مسائل زیر اشاره کنیم.

دل درد نفخ یا کولیک معده

کولیک معده، نفخ و یا دل درد در اکثر مواقع علت بی‌خوابی و بدخوابی نوزاد در شب است. از عواملی که می‌توانید دل درد را تشخیص بدهید موارد زیر است.

  • کشیدن دست و پا
  • فریاد های بلند و از ته دل
  • گریه های طولانی مدت

برای حل مشکل نفخ یا کولیک می‌توانید از راهکار های زیر استفاده کنید.

  • نشستن صحیح هنگام شیر دادن
  • توجه به بسته بودن دهان نوزاد در زمان شیر خوردن (به این معنی که سینه مادر کامل در دهان کودک باشد و هوا همراه شیر وارد دهان او نشود)
  • استفاده از شربت کاهش نفخ معده مثل گریپ میچر به توصیه پزشک
  • حل مشکل نفخ معده نوزاد با استفاده از رژیم مادر
کولیک نوزاد سه ماهه

گرسنگی و تشنگی

علت اصلی و مهم‌ترین دلیل بیداری نوزاد از خواب گرسنگی است. بیدارشدن نوزاد سه ماهه از خواب تا ۲ بار یا حتی ۳ بار می‌تواند طبیعی باشد اما بیشتر از این مقدار می‌تواند به دلیل مقوی یا کافی نبودن شیر مادر باشد. با استفاده از راه های افزایش شیر مادر می‌توانید این مشکل را حل کنید.

در بسیاری از موقع دیده شده که مادران برای رفع تشنگی به کودک نبات داغ یا چای نباد می‌دهند. این کار به شدت مضر است. او اکنون آماده دریافت این مواد نیست و اگر فکر می‌کنید این کار آب بدن نوزاد را تامین می‌کند اشتباه می‌کنید. در این سن فقط شیر نیاز او را رفع می‌کند ولا غیر.

خستگی

خواب نوزاد سه ماهه در روز اگر به صورت منظم و دقیق باشد این مشکل اصلا به وجود نمی‌آید.

کلافگی و خسته بودن کودک با خواب برطرف می‌شود و بیدار نگه‌داشتن او برای خواب شب نادرست است.

مدفوع یا ادرار

مدفوع و ادرار در خواب طبیعی و اجتناب ناپذیر است. بهترین کار برای بهبود این وضعیت تعویض پوشک قبل از خواب شب است. و در طول شب درهنگام شیر دهی پوشک را حتما چک کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.

جای خواب نوزاد سه ماهه

تغییر جای خواب نوزاد

داشتن یک محل ثابت برای خواب می‌تواند کیفیت خواب نوزاد را بالا ببرد. یادتان باشد آوردن نوزاد بر روی تخت خودتان کاری اشتباه است حتی در مواقع بدخوابی بهتر است تخت نوزاد را کنارخودتان قرار دهید و از آوردن نوزاد بر روی تخت خودتان اجتناب کنید.

خواب کم نوزاد

خواب نوزاد سه ماهه نسبت به خواب نوزادان یک ماهه یا تازه متولد‌شده نهایتاً یک یا دو ساعت کمتر است.

اگر نوزادتان کم خواب شده و نظم خواب او ناگهانی بهم خورده و شب ها هم بی‌خوابی دارد، می توان گفت که شما درچار رگرسیون خواب شده اید!

رگرسیون وضعیتی است که نوزاد بعد از دچار شدن به یکباره دچار بد خوابی و بیخوابی می‌شود. علت این موضوع رشد نوزاد است و کاملا طبیعی است.

اگر چه رگرسیون (عقب گرد)خواب در این سن زود است و معمولا از 4 ماهگی شروع می‌شود، اما ممکن است نوزاد سه ماهه آن را تجربه کند و این به مقدار رشد او بستگی دارد.

رگرسیون خواب را باید مدیریت کنید و کار های آرامش بخش و تسکین دهنده را انجام دهید. می‌توانید از یک وضعیت شوک مثل حمام کردن استفاده کنید و بعد از آن طبق برنامه خوابتان عمل کنید. این وضعیت ممکن است تا 15 روز باشد.

درمان خواب سبک

گرسنگی یک عامل مهم برای بیدار شدن نوزاد از خواب است. اما دلیلی برای سبک بودن خواب نوزاد نیست و یکسری عوامل مثل شرایط محیطی، نوع پوشش و تخت خواب و… می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

ایجاد حس امنیت

برای درمان خواب سبک نوزاد مهمترین راه ایجاد حس امنیت در نوزاد است. ماساژدادن نوازاد، بغل کرد او زمانی که می‌خواهد شیر بخورد تاثیر زیادی دارد.

حمام کردن

قبل از خوابیدن او را حمام کنید، حمام کردن خستگی نوزاد را کم می‌کند و به بهبود خواب کمک می‌کند.

تنظیم دمای اتاق نوزاد

تنظیم دمای اتاق نوزاد باید طوری باشد که اگر نوزاد را قنداق کنید و یا رو انداز به رویش بی‌اندازید عرق نکند. یک راهکار خوب این است که وقتی والدین با لباس راحت در اتاق نوزاد قدم بزننداحساس گرما زیاد و یا عرق نکنند.

رایحه مادرانه

روشی که می‌تواند تاثیر جالبی داشته باشد ایجاد یک رایحه برای مادر و تخت خواب نوزاد است. یعنی از یک بوی خاص مثل گلاب یا اسطوخودوس برای بدن مادر و کناره های تخت و تشک استفاده کنید.(بهتر است روی بالش نباشد)

اینکار به نوزاد حس بودن کنار مادر را می‌دهد و امنیت و آرامش را به او تلقین می‌کند. توجه داشته باشید استفاده از عود، عطر یا ادکلن می‌تواند حساسیت‌زا باشد پس از رایحه های طبیعی استفاده کنید.

جدول خواب نوزاد

خواب نوزاد سه ماهه می‌تواند بر اساس یک برنامه، منظم و روتین باشد.

زمان های خواب و بیداری برای نوزاد ممکن‌است با آنچه در زیر نوشته شده‌است، متفاوت باشد.

این جدول خواب نوزاد بر اساس میانگین برنامه خواب نوزادان طراحی شده‌است. ممکن است نوزاد شما به خواب کمتر یا بیشتر نیاز داشته باشد.

از نشانه های خواب آلودگی کودک (مالیدن چشم، خمیازه کشیدن، خیره شدن به فضا و…) و زمان های شیر‌خوردن برای تنظیم برنامه خواب نوزاد سه ماهه خود استفاده کنید.

جدول زیر برای نوزادانی است که با شیر مادر تغدیه می‌شوند.

وضعیتزمانوضعیتزمان
بیداری و شیر دهی14:30بیداری  (هرروز ثابت)7:00
شیر دهی و چرت زدن16:30شیر دهی7:00
شیر دهی18:30چرت (هر روز ثابت)8:30
چرت کوتاه19:00بیداری و شیر دهی9:00
شیر دهی و خواب شب (ثابت)21:00شیر دهی و  چرت زدن11:00
شیر دهی برای خواب طولانی تر22:30بیداری و شیر دهی13:00
چرت زدن14:00

همراه با دو تا سه بار شیر دهی در طول شب

جدول زیر برای نوزادانی است که شیر خشک مصرف می‌کنند.

وضعیتزمانوضعیتزمان
چرت کوتاه16:30بیداری وشیردهی  (هرروز ثابت)7:00
بیداری17:00چرت زدن (هر روز ثابت)8:30
شیر دهی18:00بیداری وشیر دهی10:00
چرت کوتاه18:30چرت زدن11:30
شیر دهی و خواب شب21:00بیداری و شیر دهی13:00
شیر دهی برای خواب طولانی تر23:00چرت زدن14:30
بیداری15:30
  شیر دهی16:00

یک تا دو بار شیردهی در شب

خواب زیاد نوزاد خطر ناک است

به طورکلی خواب زیاد در اولین روزهای تولد نوزاد کاملا طبیعی است و تا 20 ساعت در روز هم می‌رسد. با بزرگتر شدن نوزاد مقدار خواب او در روز به مرور کمتر می‌شود. با این حال هنوز زمان زیادی در طول روز را می‌خوابند.

الگوی خواب و نیازهای هر نوزاد متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است نوزاد در یک روز شلوغ خیلی خسته شود که ممکن است بیش از حد معمول بخوابد. اگر این چرت‌ها باعث بهم خوردن الگو خواب و برنامه خواب شبانه نوزاد نشود مشکلی نیست.

در زمان بیماری خواب به بچه‌ها کمک می‌کند تا با بیماری مقابله کنند و زودتر خوب شوند. پس لگر نوزاد در زمان بیماری بیشتر می‌خوابد کاملا طبیعی است فقط باید حواستان به تغذیه درست و مناسب او باشد.اگر نوزاد علائم زیر را دارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

  • خواب آلودگی شدید و بیحالی بعد از بیدار کردن کودک
  • علائم کم آبی مثل ادرار با رنگ تیره، ترک لب، گریه بدون اشک
  • گریه و سر و صدای زیاد بعد از بیدار شدن
  • علاقه نداشتن به خودن شیر بعد از بیداری
خواب زیاد نوزاد خطر ناک است

خواب زیاد نوزاد سه ماهه نی نی سایت

خواب نوزاد سه ماهه و مشکلات خواب آن مسئله‌ای نیست که بشود با استفاده از کامنت ها و یا تجربه مادران دیگر آن را کنترل و یا تنظیم کرد.

استفاده از تجربه مادران دیگر تا حدودی می‌تواند به شما کمک کند، اما باید بدانید که نوزادان باهم متفاوتند و ممکن است مثلا استفاده از شربت گیپ میکسچر یا شیر خشک ببلاک نتواند مشکل شما را حل کند.

پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید، برای بهبود شرایط خواب نوزاد سه ماهه خود از هر نظر با پزشکان و متخصصان آن حوزه صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن