آیا مولتی ویتامین برای نوزادان مفید است؟

مولتی ویتامین برای نوزادان

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

مولتی ویتامین برای نوزادان بسیار مفید است، بخصوص اگر نوزاد بد غذایی می‌کند و به خوبی غذا نمی‌خورد، مولتی ویتامین ها می‌توانند به رشد مناسب آن کمک کنند.

برای اینکه بهترین مولتی ویتامین را برای کودک خود بیابیدلازم است موضوعاتی را بدانید که در ادامه آنها را برای شما توضیح داده‌ایم.

مولتی ویتامین برای نوزادان چه فایده ای دارد

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی به طور معمول برای یک نوزاد سالم و کامل که از شیر مادر تغذیه می‌کند، در سال اول ضروری نیستند.

مطالعات نشان داده‌اند که اکثر ویتامین‌ها، فلوراید، آهن، آب، آب میوه، شیر خشک و غذاهای جامد برای نوزادان سالمی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در شش ماه اول مفید نیستند و حتی برخی از آنها می توانند مضر باشند.

موارد خاصی وجود دارد که ممکن است در طی سال اول مولتی ویتامین برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیاز باشد.

در واقع مولتی ویتامین برای نوزادانی است که شیر مادر نیاز‌های آن‌ها را برآورده نمی‌کند.

فواید ویتامین ها برای نوزادان متفاوت است در ادامه فواید آنها را بخوانید.

ویتامین A

این ویتامین باعث رشد و نمو طبیعی بدن نوزاد می‌شود. ترمیم بافت و استخوان و پوست، چشم ها و افزایش ایمنی بدن از دیگر مزیت‌های آن است.

منابع خوبی که تامین کننده ویتامین A است شامل:

شیر مادر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد تا نارنجی مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی است.

برای نوزادانی که فقط از شیرمادرتغذیه می‌کنند، مادر می‌تواند این غذا‌ها را در رژیم غذایی خود قراردهد.

ویتامین B

خانواده ویتامین های B – B2، B3، B6 و B12 – به متابولیسم، تولید انرژی و سیستم گردش خون و سیستم عصبی سالم کمک می‌کند. منابع خوب شامل گوشت، مرغ، ماهی، آجیل، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا و سویا است.

ویتامین D

  ماهیچه ها، بافت همبند و پوست سالم را تقویت می‌کند. منابع خوب شامل مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز مانند بروکلی است.

 به تشکیل استخوان و دندان کمک می کند و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. منابع خوب شامل شیر و ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی است. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است.

کلسیم

کلسیم به ساخت استخوان های قوی در دوران رشد کودک کمک می کند. منابع خوب شامل شیر، پنیر، ماست، توفو و آب پرتقال غنی شده با کلسیم است.

اسید فولیک یا آهن

آهن عضله می‌سازد و برای گلبول های قرمز سالم ضروری است. کمبود آهن در نوجوانی یک خطر است، به خصوص برای دخترانی که پس از شروع قاعدگی. منابع خوب شامل گوشت گاو و سایر گوشت های قرمز، بوقلمون، گوشت خوک، اسفناج، لوبیا و آلو است.

بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان

بهترین قطره مولتی ویتامین برای نوزادان

مولتی ویتامین برای نوزادان تغذیه مناسب است. تغذیه درت  وداشتن یک رژیم غذای که همه نیاز های بدن نوزادان در آن آمده باشد بهترین راه تامین نیاز‌های آنهاست.

تغذیه خوب با را ارائه طیف گسترده ای از غذاهای کامل و تازه تا حد شروع کنید.

بیشترین ویتامین‌‌ها و مواد معدنی را در غذاهای سرشار از کربوهیدرات و پروتئین (به جای چربی) خواهید یافت.

پر ویتامین‌ترین مواد غذایی میوه‌ها و سبزیجات تازه هستند.

برای اینکه انواع ویتامین‌ها را برای کودک خود تامین کنید، تنوع غذا را افزایش دهید نه مقدار آن را.

کودکان امروزی نسبت به دو دهه قبل دو برابر اضافه وزن دارند، بنابراین از وعده‌های غذایی به اندازه بچه‌ها استفاده کنید که یک چهارم تا یک سوم اندازه وعده‌های بزرگسالان است.

غذاهای مختلف را در چندین وعده غذایی کوچک و میان وعده در طول روز پخش کنید.

اگر کودک شما غذای خاصی را برای چند روز نمی‌خورد، مثل سبزیجات نگران نباشید. یک یا دو روز بعد دوباره سبزیجات را معرفی کنید، شاید به روش دیگری تهیه شده باشد. “اعتصاب غذا” بچه‌ها معمولا خود‌به‌خود پایان می‌یابد.

اما اگر پزشک برای شما قطره مولتی ویتامین تجویز کرد باید بدانید که مولتی ویتامین ها انواع مختلفی دارند که نیاز های مختلفی را برطرف میکنند به همین دلیل برای اینکه بهترین را برای نوزاد خود تهیه کنید به طور کامل از پزشک خود مشخصات و برند آن را بپرسید.

عوارض قطره مولتی ویتامین برای نوزادان

به طور کلی مصرف مولتی ویتامین برای نوزادان مضر نیست. اما مصرف بیش از حد آنها بخصوص مولتی ویتامین هایی که همراه آهن هستند می‌تواند مشکلاتی را برای نوزادان به وجود آورد.

به مسمومیت با ویتامین هایپروویتامینوز می‌گویند که عوارضی مثل موارد زیر دارد:

  1. عوق زدن و حالت تهوع
  2. راش و بثورات پوستی
  3. اسهال
  4. دل درد

مصرف بیش از حد مکمل‌هایی که دارای کلسیم و آهن هستند بسیار خطرناک و عامل مسمومیت است.

قطره مولتی ویتامین تا چه سنی

بیشتر پزشکان مصرف قطره مولتی ویتامین را تا دوسالگی توصیه می‌کنند. بعد از دوسالگی هم نیاز به آزمایش است تا مشخص شود که کودک کمبود ویتامینی دارد یا نه.

اغلب نوزادان بعد از دوسالگی به دلیل اینکه کمتر زیر نور خورشید هستند، دچار کمبود ویتامین D هستند.

اما داشتن یک رژیم برای تغذیه مناسب می‌تواند نیاز های نوزادان را به ویتامین تامین کند.  

مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد

مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد

معمولا نوزادان وقتی به خوبی وزن نمیگیرند والدینشان را نگران می‌کنند. به همین دلیل والدین به دنبال مکمل‌ها و شربت‌های مولتی ویتامین می‌روند تا این کمبود را جبران کنند.

اینکه برای افزایش وزن بخواهید از مولتی ویتامین استفاده کنید، کاملا به نظر پزشک بستگی دارد. همچنین نوع آن ومقدار آن را هم پزشک تعیین میکند.

پزشکان معمولا مصرف مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد را پس از ۶ یا ۹ ماهگی توصیه می‌کنند.

اما یادتان باشد بهترین راه برای تامین نیازهای بدن نوزادان ایجاد یک رژیم مناسب غذایی برای نوزاد است.

اما اگر نوزاد تمایلی به شیر مادر یا غذا خوردن نداشته باشد، شیر خشک های غنی شده با آهن و ویتامین یک گزینه خوب برای جایگزینی است. البته نیاز است که با روش های مختلف کودک تغذیه مناسب را یاد بگیرد.

بهترین زمان دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد در روز

معمولا پزشکان توصیه میکنند که قطره مولتی ویتامین را بعد ازهفته دوم تولد نوزاد شروع کنید و تا پایان دوسالگی ادامه دهید.

روزانه 20 تا 25 قطره مولتی ویتاین برای نوزاد توصیه می‌شود. اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می‌کند قبل از یک وعدهشیر دهی به او ویتامین بدهید. و اگر نوزاد از شیر خشک تغذیه می‌کند میتوانید قطره را با شیر خشک مخلوط کنید و به نوزاد بدهید.   

همچنین برای دادن قطره به نوزاد تا جایی که می‌توانید از قطره چکان استفاده نکنید. بهتر است که قطرا را با یک قاشق چای خوری به نوزاد بدهید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن