چرا نوزاد به آلرژی دچار می شود

آلرژی نوزاد

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

آلرژی نوزاد یک واکنش تدافعی بیش از حد در بدن کودک است که باعث بروز علائم خاصی در بدن نوزدان می‌شود. برای جلوگیری از بروز آلرژی باید عوامل بروز آن را بدانیم.

ما در این مطلب به انواع آلرژی نوزاد، راه‌های درمان و پیشگیری از بروز آلرژی پرداخته‌ایم.

با ما همراه شوید.

آلرژی نوزاد شیر خوار

درست مثل بزگسالان نوزادان هم ممکن است به غذا‌هایی که می‌خورند، چیز هایی که لمس میکنند، کرد و خاک و غبار و… آلرژی داشته باشند.

متاسفانه زمانی که نوزاد دچار آلرژی شود، چوت هنوز قادر نیست مشکلاتش را بیان کند تشخیص کمی سخت می‌شود.

آلرژی‌های خاص بسیاری وجود دارد که یک نوزاد می‌تواند داشته باشد، به طور کلی می‌توان آنها را به یکی از سه دسته تقسیم کرد:

آلرژی غذایی و دارویی

علائم آلرژی غذایی یا دارویی ممکن است در عرض چند دقیقه یا یک یا دو ساعت بعد ظاهر شود.

اما برخی از علائم آلرژی دارویی، مثل بثورات، ممکن است تا چند روز ظاهر نشوند. شایع ترین علائم آلرژی غذایی و دارویی عبارتند از:

  • کهیر یا بثورات
  • خارش
  • خس خس سینه یا تنگی نفس

آلرژی غذایی همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ و دل درد شود.

در برخی موارد، لب یا زبان کودک شما ممکن است شروع به متورم شدن کند.

این یک واکنش شدید و بسیار خطر ناک به یک آلرژی جدی غذایی یا دارویی است که به آن آنافیلاکسی می‌گویند.

آنافیلاکسی زمانی اتفاق می‌افتد یک عامل آلرژی زا در بدن نوزاد بیش از حد مواد شیمیایی خطر ناک تولید کند. این مواد شیمیایی بدن را در شوک قرار می‌دهد. فشار خون نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد و راه های هوایی باریک می‌شود و تنفس را دشوار می‌کند.

برای کودکان، آلرژی غذایی شدید شایع ترین دلیل آنافیلاکسی است، اما در موارد نادر، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و آسپرین می‌تواند باعث بروز آنافلاکسی شود.

همچنین نیش زنبور یا نیش حشرات نیز می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی در نوزادان بسیار نادر است و تقریباً همیشه به دلیل حساسیت به پروتئین شیر گاو است که رخ می‌دهد.

آلرژی های زیست محیطی

معمولا آلرژی های زیست محیطی در نوزادان خیلی کم بروز می‌کند، اما آلرژی به گرد و غبار، حیوانات خانگی، کپک، گرده، نیش حشرات و سایر موارد موجود در محیط ممکن است باعث ایجاد علائم آلرژی شود.

وعوارض آن به شکل ای زیر بروز می‌کند:

  • عطسه کردن
  • چشم های قرمز و خارش دار
  • سرفه، خس خس سینه و گرفتگی قفسه سینه
  • آبریزش بینی

اگر پوست کودک شما در معرض عامل آلرژی‌زا یا چیزی که به آن حساس است قرار گیرد، ممکن است کهیر، بثورات پوستی یا برآمدگی های خارش دار ایجاد کند.

شامپوها، صابون‌ها، مواد شوینده و محصولات مشابه آن محرک های رایجی است که باعث آلرژی نوزاد می‌شود که به این نوع آلرژی درماتیت تماسی می‌گویند.

آلرژی های زیست محیطی

آلرژی فصلی نوزاد

علائم اصلی آلرژی فصلی که معمولاً توسط عوامل آلرژی زا گیاهی ایجاد می‌شود، مشابه علائم آلرژی محیطی است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه کردن
  • خارش یا آبریزش چشم
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی

اگر کودک شما فقط در زمان های خاصی از سال این علائم را داشته باشد، ممکن است آلرژی فصلی داشته باشد.

تست آلرژی نوزادان

اگر نوزادای دارید که در یک فصل بخصوص دچار آبریزش بینی و حساسیت می‌شود. یانوزاد شمابعد از خودن غذای بخصوصی واکنش نشان می‌دهد و کهیر میزند نیازمند انجام تست آلرژی هستید.

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید:

از علائم کودک و زمان بروز آلرژی می‌پرسد

یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و به دنبال علائم حساسیت می‌گردد

آنها همچنین در مورد سابقه خانوادگی شما سوال خواهند کرد. اگر والدین هر دو آلرژی داشته باشند، احتمال ابتلای کودک به آن 75 درصد است. اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای کودک به آن 50 درصد است.

تست آلرژی نوزادان

تست آلرژی نوزاد چگونه انجام می شود

برای اطمینان از نوع آلرژی نوزاد پزشک تست هایی انجام ‌خواهد داد.

تست خارش پوست

پزشک پوست کودک شما را با مقدار کمی محرک احتمالی حساسیت آزمایش می‌کند. در صورت حساسیت، آن نقطه قرمز و به خارش می‌افتد. حداکثر 50 عتمل آلرژی زا به طور همزمان قابل آزمایش است.

آزمایش زیر پوستی

 پزشک از سوزن برای قرار دادن مقدار کمی عامل آلرژی در زیر پوست کودک استفاده می‌کند تا ببیند آیا واکنشی وجود دارد یا خیر.

تست پچ

پزشک شما ممکن است از این آزمایش برای بررسی واکنش‌های آلرژیک که هنگام تماس پوست کودک با ماده حساسیت زا به مدت طولانی‌تری رخ می‌دهد، استفاده کند. به طور مثال آلرژی به الیاف بالش یا پتو.

آزمایش خون

 پزشک از کودک شما نمونه خون می‌گیرد تا به دنبال آنتی بادی‌های مشخصی باشد که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند.

حذف رژیم غذایی حساسیت زا

 این بدان معناست که نوزاد شما خوردن برخی غذاها مثل شیر، تخم مرغ و بادام زمینی را متوقف می‌کند تا پزشک تشخیص دهد که آیا آنها علت علائم آلرژی بوده اند یا خیر.

این شامل آزمایش یک نوع غذا در یک زمان است و لازم است کمی صبور باشید.

تست چالش غذایی

 پزشک شما به دقت مراقب است که کودک شما به آرامی غذای حساسیت زا احتمالی را بخورد. پزشکان عمدتا زمانی از این آزمایش استفاده می‌کنند که سایر آزمایش ها جواب درستی به پزشک ندهند.

علت خارش بینی و چشم نوزاد

آلرژی نوزاد گاهی خود را به صورتی نشان می‌دهد که نوزاد چشم و بینی خود را دائم می‌مالد. به مرور این عمل باعث قرمزی و تورم میشود که به آن ورم ملتحمه گفته می‌شود.

این نوع آلرژی اغلب به دلیل وجود گرد و غبار خانه یا خارج از منزل، گرده گل ها بخصوص در فصول گرده افشانی، بوی مواد تمیزکننده شیمیایی یا وجود حیوانات خانگی است.

در این موارد اگر شدت التهاب زیاد باشد یا باعث تاول شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان حساسیت نوزاد

مهم ترین دارو برای درمان آلرژی نوزاد حفظ نوزاد از عامل آلرژی‌زا است.

به عنوان مثال:

اگر یک حیوان خانگی عامل این حساسیت شده، باید کودک خود را از آن حیوان خانگی دور نگه دارید.

گاهی مشکل شیر است، در صورت شیردهی باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید یا رژیم غذایی کودکتان اساس مشکلی که دارد تنظیم کنید.

زمانیکه نوزاد شیر مادر را مصرف می‌کند و دچار آلرژی شده، مادر باید در رژیم غذایی خود بازنگری کند و عامل الرژی زا را کنار بگذارد.

اما جالب است بدانید، فوایدی که نوزاد از تغذیه با شیر مادر (بخصوص شش ماه اول) کسب می‌کند، آنتی بادی بسیار مناسبی در برابر عوامل آلرژی زا برای نوزاد حاصل خواهد کرد.

دارو برای حساسیت نوزاد

داروهای حاوی آنتی هیستامین رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند. آنتی هیستامین ها به کاهش واکنش های آلرژیک کمک می‌کنند.

اما، بیشتر آنتی هیستامین‌ها برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.

قبل از استفاده از هر دارویی برای واکنش آلرژیک نوزاد، با پزشک خود مشورت کنید. حتماً برچسب های هشدار دهنده روی هر دارویی را بخوانید.

پماد هیدروکورتیزون (کورتیزون) ممکن است در درمان واکنش های روی پوست کودک شما مفید باشد. اما مجدداً، قبل از استفاده از یک داروی جدید برای نوزادتان، حتی داروهایی که بدون نسخه در دسترس هستند، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

اگر آنافیلاکسی به دلیل یک آلرژی شدید غذایی یا حشرات خطرناک باشد، پزشک احتمالا اپی نفرین برای شما تجویز می‌کند که می‌تواند بلافاصله با تزریق به پوست وضعیت را بهبود بخشد.

این دارو می تواند علائم را تا زمانی که کودک شما مراقبت های پزشکی اورژانسی دریافت کند، کنترل کند. فراموش نکنید که پیشگیر بهتر از درمان است پس روش های معرفی غذا به نوزاد را یاد بگیرید تا دچار مشکلات آلرژیک نشوید

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن