چشم های نوزاد

چشم های نوزاد

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

چشم های نوزاد در بدو تولد مهمترین ابزار شناخت محیط پیرامونش است. اما در این موضوع هم محدودیت‌هایی مثل حرکت ناهماهنگ چشم‌ها، لوچی و… دارند.

در این بخش تلاش کردیم تا با ارائه اطلاعات مناسب درمورد چشم‌های نوزاد به سوالات مادران عزیز پاسخ دهیم.

چشم های نوزاد کی می بیند

نوزادان با تمام توانایی‌های بینایی مورد نیاز در زندگی متولد نمی‌شوند. و اینطور نیست که به یکباره مثل نقاط عطفشان متوجه شوند که میبینند.

بینایی نوزاد به مرور زمان رشد پیدا میکند و توانایی تمرکز چشم‌ها، حرکت دادن دقیق آنها و هماهنگی چشم‌ها با دست‌ها باید به نوزاد آموخته شود.

همچنین، آنها باید نحوه استفاده از اطلاعاتی را که چشم ها به مغز ارسال می‌کند، بیاموزند تا بتوانند جهان اطراف خود را درک کرده و با آن تعامل مناسب داشته باشند.

نوزادان از بدو تولد شروع به کشف شگفتی های جهان با چشم می کنند. حتی قبل از اینکه آنها یاد بگیرند که چگونه چیزی را در دست بگیرند، چار دست و پا بروند یا بنشینند، چشم هایشان اطلاعات و محرک‌هایی را برای رشد آنها مهیا می‌کند.

مشکلات چشم و بینایی در نوزادان می تواند باعث تاخیر در رشد شود. مهم است که هر مشکلی را زود تشخیص دهیم تا اطمینان حاصل شود که نوزادان این فرصت را دارند که توانایی های بینایی مورد نیاز برای رشد و یادگیری را توسعه دهند. در این بین والدین نقش مهمی در کمک به اطمینان از رشد بینایی و توسعه فرزندشان دارند.

فیلم بینایی نوزاد

در این فیلم مشاهده میکنید که چطور نوزاد از بدو تولد تا یک سالگی چطور میبیند و چه تغییراتی را تجربه میکند.

چشم های نوزاد تازه متولد شده

بینایی مبهم است. در رحم، چشمان نوزاد در حدود هفته 4 بارداری شروع به رشد می کند و در حدود هفته 16 می تواند نور را درک کند. اما پلک های جنین تا هفته 26 بارداری بسته باقی می‌ماند، و حتی در آن صورت، دید از رحم بسیار محدود است. این بدان معناست که وقتی کودک شما وارد دنیای تازه‌ای می‌شود، تصاویر برای او بسیار غیرعادی هستند درست مثل یک کلیدسکوپ(زیبا بین).

چشم‌های نوزاد تازه متولد شده در ابتدا، قادر به دیدن فاصله بازوهای شما تا صورت شما (حدود 20 تا 25 سانتی‌متر) است.

به شکل جالبی نوزادان بعد از تولد مستقیماً به صورت شما نگاه می‌کنند (سلام، مامان)، در حالی که برخی دیگر چشم هایشان را محکم فشار می‌دهند (ببخشید، من خوابم). هر دو واکنش کاملاً طبیعی است.

در حالی که برخی از نوزادان به طور طبیعی روی صورت و اشیا تمرکز می‌کنند، برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند تا با دنیای جدید اطراف خود سازگار شوند.

چشم های نوزاد یک ماهه

در ماه اول، چشم های نوزاد در بیشتر مواقع بسته است، زیرا او به مدت طولانی می خوابد. وقتی چشمانش باز می‌شوند، هنوز نمی‌تواند اجسام متحرک را ردیابی کند. با این حال، نوزادان در این سن عموماً عاشق نگاه کردن به چهره مادر هستند. بنابراین وقتی به شما نگاه میکند لبخند بزنید و حس خوب را انقال دهید.

چشم های نوزاد دو ماهه

چشم های نوزاد دو ماهه شروع به تشخیص چهره می‌کنند و با اولین لبخند شما میخندند، اما بینایی آنها هنوز کامل نشده است. برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند ممکن است تمرکز روی صورت شما کمی بیشتر طول بکشد.

اما ناراحت نشوید، آنها از نظر رشد بینایی پیشرفت خواهند کرد. به احتمال زیاد نوزاد شما در کوتاه ترین زمان شما را با جزئیات بررسی می‌کند.

کودک شما شروع به دیدن رنگ‌ها می‌کند. البته متخصصان هنوز از این موضوع و میزان رنگ‌ها اطلاعات زیادی ندارند، اما دوماهگی زمانی است که آنها به احتمال زیاد می‌توانند متوجه رنگ‌های مختلف شوند.

ورم چشم نوزاد

در طول مدت رشد، نوزادان مشکلات مختلفی را پیشت سر میگذارند. ورم چشم نوزاد یکی از این مشکلات است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید.آ

مالیدن

پوست دور چشم ظریف ترین پوست بدن است. اگر فرزند شما چشم های خود را بیش از حد بمالد، آن ناحیه به راحتی قرمز می‌شود.

مالیدن چشم به خودی خود جای نگرانی ندارد، مگر اینکه چیزی که باعث می‌شود نوزاد چشمش را مالش دهد یک مشکل جدی باشد. اما اگر این فقط یک واکنش طبیعی به خواب آلودگی است، می توانید برای جلوگیری از آن از دستکش‌های نوزادی استفاده کنید.

مالیدن چشم نوزاد

تحریک کننده ها

تحریک کننده ها موادی هستند که به نوعی به چشم، پوست یا مجاری تنفسی آسیب می رسانند. می توانید محرک ها را به داخل و خارج تقسیم کنید. محرک های داخلی شامل موارد زیر است:

  • دود سیگار
  • عطرها
  • ضد آفتاب
  • صابون ها
  • عوامل تحریک کننده در فضای باز عبارتند از:

  • بخار
  • بخارهای شیمیایی
  • کلر در آب استخر
  • دود
  • محرک‌ها معمولاً باعث قرمزی موضعی می‌شوند که پس از خارج شدن نوزاد از ناحیه‌ای که محرک وجود دارد، یا تحریک کننده از خانه شما خارج می‌شود، برطرف می‌شود.

    آلرژی

    آلرژی زمانی اتفاق می افتد که چشم ما (یا قسمت دیگری از بدن ما) به یک ماده حساسیت زا واکنش نشان می دهد. آلرژن معمولاً یک ماده بی ضرر است که باعث واکنش ایمنی در افرادی می شود که به آلرژن حساس هستند.

    آلرژن های رایج عبارتند از:

  • غبار
  • عطر، لوازم آرایشی و لوسیون
  • داروها
  • خوراکی‌ها
  • موی و شوره حیوانات خانگی
  • گرده گل، درختان، گیاهان و…
  • سم حشرات
  • اگر فرزند شما حساسیت دارد و با ماده حساسیت زا روبرو شده است، چشم های او ممکن است هیستامین تولید کند تا با آلرژن مبارزه کند. در نتیجه پلک‌ها و ملتحمه آنها (بافتی که قسمت سفید چشم شما و داخل پلک ها را می‌پوشاند) قرمز‌ و متورم می‌شود.

    در این زمان متوجه خواهید شد که چشمان فرزندتان مدام اشک می‌آید. این موضوع می تواند یک چرخه مضر را ایجاد کند:

    آنها چشم های خود را می مالند تا خارش و سوزش را تسکین دهند، اما عمل مالش چشم آنها را بیشتر تحریک می‌کند و قرمزی افزایش می یابد.

    کودکان مبتلا به حساسیت چشمی اغلب آلرژی بینی نیز دارند. بله، مشکل دوبرابر شد. اگر مشکوک هستید که قرمزی در اطراف چشم فرزند شما یک واکنش آلرژیک است، بررسی کنید که آیا او بیش از حد عطسه کرده یا گرفتگی بینی دارد.

    گاهی اوقات، اگر یک واکنش آلرژیک به اندازه کافی اتفاق بیفتد، ماست سل‌های فرزند شما می توانند بیش از حد حساس شوند.

    ماست سل‌ها را اولین خط دفاعی بدن در برابر مهاجمان بدانید. وقتی ماست سل های چشم بیش از حد حساس شوند، حتی در صورت عدم تماس مستقیم عامل آلرژی‌زا با چشم، بدن هیستامین ترشح می‌کنند.

    حساسیت های چشمی نیز ملتحمه آلرژیک نامیده می شوند.

    عفونت چشم نوزاد

    عفونت چشم نوزاد زمانی رخ می دهد که ویروس ها یا باکتری ها وارد ناحیه چشم شوند. دانستن تفاوت عفونت باکتریایی یا ویروسی بسیار مهم است، زیرا عفونت باکتریایی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.

    ملتحمه ویروسی یا چشم صورتی

    چشم صورتی می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد. کودکان مبتلا به سرماخوردگی معمولاً دچار عفونت های ویروسی چشم می‌شوند. علائم آن عبارتند از:

    • پلک های قرمز و پف کرده
    • رگه های قرمز در قسمت سفید چشم
    • ترشح بیش از حد اشک

    ملتحمه باکتریایی

    ورم ملتحمه باکتریایی مشکلی جدی تر ا نوع ویروسی است. این دو علائم مشابهی دارندکه علائم زیر نیز شامل آن می‌شود:

    • ترشح چسبناک و زرد رنگ از چشم
    • مژه ها و پلک هایی که ممکن است از ترشحات به هم چسبیده باشند

    ورم ملتحمه نوزادان

    قرمزی در ناحیه چشم نوزاد می تواند به دلیل انسداد مجرای اشک هم صورت گیرد، که باعث تحریک یا عفونت می‌شود. ورم ملتحمه نوزادان می تواند یک مشکل جدی باشد، بنابراین بلافاصله با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

    گل مژه

    گل مژه (hordeolum) یک مشکل دردناک است، به شکل یک برآمدگی قرمز بر روی پلک نمایان می‌شود. زمانی که فولیکول مو، غده چربی یا غدد عرق آلوده می شوند، یک پدیده قارچ مانند رخ می‌دهد که به شکل های مختلف خود را نشان میدهد:

    • برآمدگی دردناک و قرمز روی پلک
    • قرمز شدن پلک
    • حساسیت و تورم در اطراف چشم
    گل مژه

    سلولیت پرتی بیتال

    اگر ناحیه اطراف چشم فرزند شما آسیب دیده باشد و یا اگر کودک شما دچار عفونت سینوسی شده باشد، ممکن است به سلولیت اطراف چشم مبتلا شود. این یک عفونت باکتریایی پلک ها و پوست اطراف آنها است. احتمالا شاهد قرمز و متورم شدن پلک های کودک می‌شوید.

    این یک بیماری جدی است و نیاز به درمان فوری دارد.

    انحراف کاذب چشم نوزاد

    چشمان نوزاد از بدو تولد ناهماهنگ و دارای حرکات غیر عادی است که مرور زمان برطرف می‌شود. اما ممکن است بعضی مواقع چشم نوزاد دچار مشکل شود و به حالت خاصی در بیاید که به آن استرابیسم می‌گویند.

    لوچی چشم نوزاد

    استرابیسم یا لوچی چشم نوزاد ناشی از ماهیچه های چشمی است که به طور هماهنگ کار نمی‌کنند. اما اینکه چرا این ماهیچه ها با هم کار نمی‌کنند برای متخصصان یک راز است. با این حال، آنها می‌دانند که برخی از بچه‌ها بیشتر از سایرین در معرض خطر استرابیسم هستند. مثل:

    • کودکانی که سابقه خانوادگی بیماری استرابیسم دارند، به ویژه داشتن والدین یا خواهر و برادر با چشم های لوچ.
    • کودکانی که به چشمشان آسیب وارد شده. به عنوان مثال، از جراحی آب مروارید(بله، نوزادان می‌توانند با آب مروارید متولد شوند).
    • کودکانی که مشکلات عصبی یا رشد مغزی دارند. اعصاب در چشم ها سیگنال هایی را برای هماهنگی حرکت به مغز ارسال می‌کند، بنابراین کودکانی که زودرس متولد می‌شوند یا با شرایطی مانند سندرم داون، فلج مغزی و آسیب‌های مغزی به دنیا می‌آیند ممکن است این مشکل را داشته باشند.

    درمان چشم های لوچ نوزادان چیست؟

    غربالگری بینایی (برای بررسی سلامت چشم ، توسعه بینایی و هم ترازی چشم) باید بخشی از ویزیت نوزادان از 6 ماهگی باشد. اگر تشخیص داده شود که چشم نوزاد شما در واقع در حال لوچ شدن است، بسته به شدت استرابیسم، یکی از چندین درمان را دریافت می‌کند.

    راه های درمان چشم های لوچ خفیف شامل موارد زیر است:

    عینک برای اصلاح بینایی در چشم ضعیف یا تاری دید در چشم سالم، بنابراین چشم ضعیف مجبور به تقویت می‌شود.

    پد روی چشم، که نوزاد را شما را مجبور می‌کند از چشم ضعیف‌تر برای دیدن استفاده کند. هدف تقویت ماهیچه‌های ضعیف چشم و بینایی صحیح است.

    قطره چشم.  مانند یک پد چشم عمل می کنند و بینایی چشم سالم کودک شما تار می کنند، بنابراین مجبور می‌شود از چشم ضعیف‌تر برای دیدن استفاده کند. اگر نوزاد پد چشم را نگه نمی‌دارد، این یک گزینه جایگزین است.

    برای استرابیسم شدیدتر اما در مان ها متفاوت است:

    عمل جراحي

    روند عمل به این صورت است که نوزاد را بیهوش میکنند و ماهیچه هایی که باعث کج شدن چشم شده اند را اصلاح میکنند. ممکن است نوزاد نیاز به پد چشمی و یا دریافت قطره چشمی داشته باشد، اما به طور کلی، بهبود فقط چند روز طول می‌کشد.

    نوزادانی که تقریباً همیشه چشم هایشان لوچ است، بیشتر از نوزادانی که فقط گاهی چشمشان لوچ می‌شود، در معرض جراحی قرار می‌گیرند. در برخی موارد، پزشک از بخیه‌های قابل تنظیم استفاده می‌کند، که به آنها اجازه می‌دهد تا بعد از عمل، خط بخیه چشم را تغییر دهند.

    تزریق بوتاکس

    پزشک برای تضعیف عضله چشم بوتاکس تزریق می‌کند. با شل شدن ماهیچه، چشم ها می‌توانند به درستی تراز شوند. تزریق ممکن است نیاز به تکرار دوره‌ای داشته باشد، اما در برخی موارد‌، اثرات می‌تواند طولانی مدت باشد.

    با این وجود، سازمان غذا و دارو اشاره کرده است که ایمنی و اثربخشی بوتاکس در کودکان زیر 12 سال ثابت نشده است.

    استرابیسم را نمی‌توان پیشگیری کرد، اما تشخیص و درمان زودهنگام کلیدی است.

    علاوه بر مشکلات بینایی پایدار، نوزادان مبتلا به استرابیسم درمان نشده می‌توانند در رسیدن به مراحل مهم رشد، مانند گرفتن اجسام، راه رفتن و ایستادن تاخیر داشته باشند. تشخیص به موقع و درمان سریع باعث می‌شود تا شانس رشد صحیح بینایی برای آنها بیشتر شود.

    حرکات چشم نوزاد در خواب

    حتما برای شما هم پیش آمده است در زمان خواب ببینید گه چشم های نوزاد خیلی سریع حرکت میکن.

    این موضوع مربوط به یک مرحله خواب است به نام رم(REM) در باره این موضوع در بخش خواب بیشتر بخوانید.

    حرکات چشم نوزاد در خواب

    تست بینایی نوزاد

    در حالی که بسیاری از مشکلات بینایی نوزادان فقط توسط پزشک اطفال یا چشم پزشک قابل تشخیص است، می توانید چند مرحله را برای اطمینان در مورد هرگونه مشکل احتمالی انجام دهید:

    عکس های فوری بگیرید. وقتی که چشمان نوزاد قرمز می‌شود، این در واقع نشان می دهد که چشم نوزاد به درستی نور را منعکس می‌کند. از طرف دیگر، تصاویری که سفیدی در مردمک نوزاد را نشان می‌دهد، نشان دهنده وضعیتی است که به آن لکوکوریا می‌گویند. ممکن است نشانه مشکلات جدی (مانند آب مروارید یا تومور) باشد که فوراً نیاز به توجه پزشک متخصص اطفال دارد.

    نوزاد ذل میزند

    در چند ماه اول، طبیعی است که به نظر برسد گاهی اوقات چشم نوزاد در جهات مختلف نگاه می‌کند(استرابیسم یا لوچی). اما اگر این وضعیت برای 4 ماه ادامه داشت، نوزاد را برای معاینه نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

    اگر به نظر می‌رسد که نوزاد شما روی صورت شما تمرکز نمی‌کند و در عوض به اطراف شما نگاه می‌کند، یا اگر به نظر می‌رسد که به طور مداوم به یک طرف نگاه می‌کند، دچار این بیماری است.

    بررسی کنید که آیا او به اشیا علاقه دارد یا خیر. اگر در حدود ماه چهارم نوزاد شما نمی‌تواند اشیاء را ردیابی کند یا در ماه هفتم به نظر نمی‌رسد که به تصاویری جدید که به او نشان می‌دهید علاقه‌مند باشد(مانند اسباب بازی جدید و تازه‌ای که تازه خریده‌اید)، با پزشک خود مشورت کنید.

    برای سایر مشکلات چشمی نظارت کنید. علائم دیگری که باید به پزشک مراجعه کنید عبارتند از: برجستگی چشم ها، چشم هایی که به نظر می رسد به سرعت بالا و پایین یا به چپ و راست تکان می‌خورند، قرمزی یا آبریزش مداوم، حساسیت به نور، خارش چشم یا درد چشم.

    در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق یا سایر مشکلات بینایی، به پزشک مراجعه کنید.

    رنگ چشم نوزاد

    رنگ چشم، درست مانند رنگ مو و پوست، به پروتئینی به نام ملانین بستگی دارد. ما سلول‌های تخصصی در بدن خود به نام ملانوسیت داریم که وظیفه آنها ترشح ملانین است. با گذشت زمان، اگر ملانوسیت ها فقط کمی ملانین ترشح کنند، نوزاد شما چشم آبی خواهد داشت.

    اگر کمی بیشتر ترشح شود، چشمان او سبز یا فندقی به نظر می‌رسد. وقتی ملانوسیت‌ها خیلی ترشح کنند‌، چشم ها قهوه‌ای می‌شوند(رایج ترین رنگ چشم).

    رنگ چشم یک ویژگی ژنتیکی است که در کلاس زیست شناسی نیز این نکات را یاد گرفته‌اید.

    به احتمال زیاد دو والد چشم آبی صاحب فرزند چشم آبی می‌شوند، اما هر بار این اتفاق نمی‌افتد.

    دو والد چشم قهوه‌ای احتمالاً (اما تضمین نشده) صاحب فرزندی با چشم های قهوه‌ای می‌شوند.

    اگر متوجه شدید که یکی از پدربزرگ ها یا مادربزرگ ها چشم آبی دارد، احتمال داشتن بچه‌ای با چشم آبی کمی افزایش می‌یابد.

    اما یکی از والدین چشمان قهوه‌ای و دیگری چشم آبی داشته باشد، آبی یا قهوه ای شدن رنگ چشم ها از شانس برابر برخوردار است.

    ولی اگر فرزند شما دارای یک چشم قهوه‌ای و یک چشم آبی است، این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید. او احتمالاً دارای یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم واردنبورگ است.

    دسترسی سریع به خدمات

    2 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو کردن