سرما خوردگی در نوزادان را جدی بگیرید

سرما خوردگی در نوزادان

مقدمه:

در این نوشته میخوانیم:

همه نوزادان با مصونیت نسبت به بیماری به دنیا می‌آیند. با این حال، زمان لازم است تا سیستم ایمنی بدن آنها به بلوغ کامل برسد. این امر نوزادان را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌کند که اغلب باعث سرما خوردگی در نوزادان می‌شود.

در این مطلب به انواع سرما خوردگی نوزاد و راه‌های بهبود آن خواهیم پرداخت.

سرما خوردگی در نوزادان زیر یک ماه

بیش از 200 نوع ویروس وجود دارد که می‌تواند باعث سرما خوردگی شود. خوشبختانه، بیشتر سرما خوردگی‌هایی که کودک شما دریافت می‌کند به افزایش ایمنی او کمک می‌کند. با این حال، اولین سرما خوردگی آنها می تواند برای والدین ترسناک باشد.

نوزاد ممکن است در هر سن یا زمانی از سال سرما بخورد. در واقع، آنها ممکن است در 2 سال اول خود، 8 تا 10 سال دریافت کنند. اگر کودک شما در اطراف کودکان بزرگتر باشد، احتمال سرماخوردگی آنها افزایش می یابد.

سرما خوردگی در نوزادان معمولا چندان خطرناک نیستند، اما اگر زود تشخیص داده نشود ممکن است به سرعت به شرایطی مثل ذات الریه یا کروپ تبدیل شوند که دردسر ساز خواهد شد. هر گونه بیماری در نوزاد زیر 2 یا 3 ماه دلیلی برای تماس با پزشک اطفال است، به خصوص اگر تب دارد.

علائم سرما خوردگی در نوزادان

آبریزش وگرفتگی بینی ممکن است اولین نشانه‌ها از سرما خوردگی در نوزادان باشد. ترشحات بینی آنها ممکن است به صورت نازک و شفاف شروع شود، اما در طی چند روز غلیظ تر و به رنگ سبز مایل به زرد درآید. این طبیعی است و به این معنی نیست که سرماخوردگی کودک شما بدتر می‌شود.

علائم دیگر عبارتند از:

تب شدید، سرفه، عطسه، کاهش اشتها، تند تند نفس کشیدن نوزاد از دهان زمانی که شیر می‌خورد، زمین خوردن و یا خواب زیاد. این علائم معمولا در شب تشدید پیدا می‌کنند.

سرماخوردگی در نوزادان تازه متولد شده علائمی مثل سایر بیماری‌ها مانند آنفولانزا، کروپ (خروسک)و ذات الریه دارد. معمولا والدین از دیدن بسیار نگران می‌شوند که کاملا طبیعی است.

سرما خوردگی در نوزادان چند روز طول میکشد

به طور متوسط سرما خوردگی ممکن است تا 9 یا 10 روز طول بکشد.این مدت شامل دوره زمانی است که نوزادان علائم زیادی را نشان نمی‌دهند اما میتوانند بیماری را انتقال دهند. همچنین دوره زمانی که بدن نوزاد شروع به بهبود می‌کند اما همچنان بینی‌های پوسته‌دار و ترشحات بینی دارند.

پیشگیری از سرما خوردگی نوزادان

تغذیه با شیرمادر بخصوص تغذیه با شیر آغوز (اولین شیری که نوزاد از مادر دریافت می‌کند)به تقویت ایمنی نوزادان کمک می‌کند. حتی اگر مقدار کمی از شیر مادر را با شیر خشک به صورت مکمل به نوزاد بدهیم.

اینکه نوزاد را دریک محیط بسته نگهداریم عملا امکار پذیر نیست. اما می‌توانیم با انجام کار‌هایی پیشگیری کنیم، مثل:

شستن دست‌ها بخصوص در زمان دیدو بازدید نوزاد.

جلوگیری از تماس با فرد آلوده

تمیز کردن سطوح بخصوص بد از عطسه و سرفه

از افرادی که با کودک شما در تماس هستند بخواهید به جای اینکه در دستان خود سرفه یا عطسه کنند، در آرنج خود سرفه یا عطسه کنند.

در صورت امکان، تماس کودک خود را با کودکان بزرگتر محدود کنید. مطمئن شوید که بزرگسالان و کودکان اطراف نوزاد شما واکسن سیاه سرفه و آنفولانزا را دریافت کرده‌اند.

پیشگیری از سرما خوردگی نوزادان

انواع سرما خوردگی

آنفولانزا

اگر نوزاد شما مبتلا به آنفولانزا باشد، ممکن است علاوه بر علائم سرماخوردگی، لرز، اسهال و استفراغ نیز داشته باشد. آنها همچنین ممکن است علائمی داشته باشند که شما نمی توانید ببینید و نمی توانند به شما بگویند، از جمله سردرد، درد عضلانی یا بدن، یا گلودرد.

سینه پهلو

سرماخوردگی می تواند به سرعت به ذات الریه تبدیل شود.

 علائم سینه پهلو عبارتند از: لرز، برافروخته شدن پوست، عرق کردن، تب بالا، درد شکمی یا حساسیت بدتر شدن سرفه، تنفس سریع یا مشکل در تنفس

همچنین ممکن است رنگ مایل به آبی روی لب ها یا نوک انگشتانش ببینید. این بدان معناست که کودک شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و باید فورا به بیمارستان منتقل شود.

کروپ(خناق/خروسک)

اگر سرماخوردگی کودک شما شدت پیدا کند و تبدیل به خروسک شود، ممکن است دچار مشکل در تنفس، گرفتگی صدا و سرفه شود. همچنین در زمان نفس کشیدن سیه آنها خس خس می‌کند.

RSV

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) یک علت جدی عفونت تنفسی است که می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. اما بدر بین نوزادان بسیار شایع است، چون دستگاه تنفسی نوزادان تا 3 سالگی در حال رشد است و کامل نبودن دستگاه تنفسی عاملی برای ابتلا به RSV است.

برونشیولیت

نوزادان اغلب با برونشیولیت، یک بیماری التهابی تنفسی که بر کوچکترین مجرای هوا در ریه‌ها (برونشیول‌ها) تأثیر می‌گذارد، در بیمارستان بستری می‌شوند. این شایع ترین علت بستری شدن در بیمارستان در نوزادان است. برونشیولیت ویروسی اغلب توسط RSV ایجاد می شود.

سرما خوردگی نوزاد

علت سرما خوردگی در نوزادان

نام دیگر سرماخوردگی, عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است. سرما خوردگی در نوزادان با عفونت های باکتریایی ایجاد نمی‌شود و به آنتی بیوتیک‌ها برای درمان پاسخ نمی‌دهند.

پزشک اطفال ممکن است آزمایش خون، آزمایش ادر و چند آزمایش دیگر را انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا بیماری کودک شما ویروسی است یا باکتریایی. گاهی اوقات عفونت‌های باکتریایی به عنوان عوارض ناشی از عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شوند. آنها همچنین می‌‌توانند باعث بیماری‌هایی مثل: ذات الریه، عفونت های گوش و گلودرد.

سرما خوردگی در نوزادان غیرعادی نیست. ویروس‌هایی که باعث ایجاد سرما خوردگی می‌شوند، می‌توانند برای مدت کوتاهی در هوا و روی سطوح خانه زندگی کنند. این باعث می‌شود که انتقال با یا بدون تماس مستقیم با فردی که بیمار است رخ دهد.

نوزادانی که با کودکان بزرگتر در ارتباط هستند ممکن است بیشتر در معرض سرماخوردگی باشند. اما حتی به مطب پزشک اطفال رفتن، بغل کردن نوزاد به وسیله یک بزرگسال، یا قدم زدن در فروشگاه می‌تواند کودک شما را در معرض میکروب ها قرار دهد.

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به نوزادانی که به طور انحصاری با شیر خشک تغذیه می‌شوند، ایمنی بیشتری دارند.

به این دلیل که شیردهی آنتی بادی ها، گلبول های سفید خون و آنزیم ها را به کودک شما می رساند. این عوامل آنها را از عفونت و بیماری محافظت می‌کند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، تمام یا بخشی از آنتی بادی‌هایی که بدن مادر در برابر بیماری‌های مبتلاشده در گذشته تامین کرده را دریافت می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کاملاً از سرماخوردگی محافظت می‌شوند.

سرما خوردگی در نوزادان نارس

رشد ریه در نوزادان 5 مرحله دارد که نوزادان نارس به دلیل اینکه زود تر از سایر نوزادان به دنیا می‌آیند یک مرحله را در خارج از رحم مادر تجربه می‌کنند.

همین موضوع باعث حساس‌تر شدن ریه‌های نوزاد نارس می‌شود. از آنجا که سرماخوردگی و انواع آن بر روی ریه و مجرای تنفسی تاثیر می‌گذارد، این موضوع می‌تواند به شدت برای یک نوزاد نارس خطر ناک باشد.

پس اگر در خانه نوزاد نارس دارید باید مراتب پیشگیری را جدی‌تر دنبال کنید وحتما درصورت سرما خوردگی نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرما خوردگی در خانه

درمان خانگی سرما خوردگی نوزادان شامل کمک به آنها در احساس راحتی، تغذیه مناسب و خواب کافی است. بایدها و نبایدهای وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد تا به نوزادان آرامش بیشتری دهیم.

بایدها

شیر دهی را چه با شیر مادر یا شیر خشک بیشتر کنید. اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن دارد می‌توانید مایعات دیگری در کنار شیر به او بدهید. مخاط بینی را با استفاده از قطره های نمکی و مکنده بینی تمیز کنید. هوا را با یک مرطوب کننده مرطوب کنید. از پزشک خود بپرسید که بخور سرد یا گرم را استفاده کنید. مراقب باشید بخور‌های گرم ممکن است خطر سوختگی برای کودکان بزرگتر و کنجکاو ایجاد کند.

درمان سرما خوردگی در خانه

 نباید ها

 آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها اثر نمی‌کنند و نباید به عنوان درمان سرماخوردگی استفاده شوند. داروهای کاهش دهنده تب بدون نسخه، از جمله تیلنول نوزادان، برای نوزادان زیر 3 ماه توصیه نمی‌شود مگر اینکه توسط پزشک کودک شما تجویز شود.

قبل از مصرف هر نوع دارویی برای نوزاد زیر 1 سال با پزشک اطفال خود مشورت کنید. همچنین معمولا این داروها برای نوزادی که رفلاکس دارد توصیه نمی‌شود.

آسپرین هرگز برای نوزاد یا کودک زیر دو سال تجویز نمی‌شود. داروهای سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. عصاره هایی مثل اکالیپتوس حتی آنهایی که برای نوزادان فرموله شده‌اند، می‌توانند مجاری تنفسی را تحریک کنند. آنها را نه روی پوست و نه در بخارساز استفاده نکنید. اجازه ندهید کودکتان روی شکم بخوابد، حتی اگر احتقان دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

نوزاد زیر 2 یا 3 ماه در صورت ابتلا به سرما خوردگی باید تحت نظر پزشک باشد. این موضوع باعث می‌شود که اگر مشکل بزرگتری نوزاد را تهدید کند، پزشک سریع متوجه شود. همچنین خیال والدین راحت خواهد شد.

تب یکی از راه‌هایی است که بدن کودک برای مقابله با سرماخوردگی انجام می‌دهد. با این حال، تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در نوزادی که زیر 2 یا 3 ماه سن دارد بیسار خطر ناک است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

همچنین اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه تب 101 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر داشت، باید با پزشک خود تماس بگیرید. صرف نظر از سن آنها، تبی که بیش از 5 روز ادامه داشته باشد، نیاز به تماس با پزشک و احتمالاً ویزیت دارد. مراقب تمام علائم کودک خود باشید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

بثورات پوستی

استفراغ

اسهال مداوم یا سرفه‌های کراپی

گریه عجیب و غریب با صدای غیرعادی

مشکل در انقباضات تنفسی و ترشح مخاط سبز و خونی.

مالش گوش یا نشانه دیگری از ناراحتی یا درد فیزیکی در هر نقطه از بدن

علائم کم آبی بدن، مثل خیس نکردن پوشک های معمولی.

امتناع از شیر خوردن

کبودی یا آبی شدن دور لب یا نوک انگشتان

شما کوچولوی خود را بهتر می شناسید. اگر آنها شبیه خودشان نیستند، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن