خواب کودک یازده ماهه

خواب کودک یازده ماهه

مقدمه:

کودک یازده ماهه بسیار شیرین است، او بهتر بیان می‌کند راحت تر حرکت می‌کند و در طول روز کمتر می‌خوابد. تنظیم خواب کودک یازده ماهه کار چندان پیچیده ای نیست، کافی است نکاتی که در این مطلب در اختیارتان میگذاریم را رعایت کنید. در این بخش به مشکلات خواب کودک یازده ماهه و راه برطرف کردن آنها میپردازیم. همراه ما باشید.

در این نوشته میخوانیم:

کودک یازده ماهه بسیار شیرین است، او بهتر بیان می‌کند راحت تر حرکت می‌کند و در طول روز کمتر می‌خوابد.
تنظیم خواب کودک یازده ماهه کار چندان پیچیده ای نیست، کافی است نکاتی که در این مطلب در اختیارتان میگذاریم را رعایت کنید.
در این بخش به مشکلات خواب کودک یازده ماهه و راه برطرف کردن آنها میپردازیم. همراه ما باشید.

میزان خواب کودک یازده ماهه

خواب کودک یازده ماهه در روز کم است و حتی شاید فعالیت های او مانع خوابیدن در روز شود اما برای بهبود عملکرد خواب شب نیاز است تا یک یا دوبار در روز بخوابد.

خستگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خواب شبانه شود پس سعی کنید در طول روز کودک یازده ماهه خود را تا نیم یا یک ساعت بخوابانید.

خواب کودک یازده ماهه در شب می توانند بدون تغذیه باشد، اما توصیه می‌شود که در حدود ساعت 5 یا 6 بامداد یک وعده شیر به کودک بدهید تا عمکرد خواب بهبود پیدا کند.

ساعت خواب کودک یازده ماهه

نیکول جانسون عضو هیئت مدیره انجمن بین المللی خواب(iacsc) توصیه می‌کند نوزاد یازده ماهه را حتما در طول روز در دو وعده نیم تا یک ساعته بخوابانید.

این خواب می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی و رشد کودک کمک کند و کودک یازده ماهه را از خستگی ناشی از فعالیت های روزانه دور نگه دارد.

به این ترتیب می‌توانید دو وعده چرت روزانه رابه اندازه نیم تا یک ساعت در صبح و در عصر درنظر بگیرید.

می توان گفت کودک یازده ماهه در این سن می‌توانند در طول شب 10 الی 12 ساعت خواب بدون وقفه بخوابد. سعی کنید بین ساعات 7 یا 8 شب کودک را بخوابانید تا خستگی باعث مقاوت در خوابیدن نشود.

روال خواب

هر چه کودک شما بزرگتر شود، باید فعالیت های خود را تغییر دهید و فعالیت ها مناسب سن او را جایگزین کنید.

برای مثال:

یک آهنگ ارام اضافه کنید یا کتابی وقت خواب می‌خوانید را تغییر دهید. ولی همان روال کلی خواب را نگه دارید. مثل زمانی که کودک شما کوچک تر بود، تغذیه را اولین مرحله برنامه خود قرار دهید و بر روی خوابیدن به تنهایی کودک کار کنید.

به خواب رفتن

هر چه کودک شما بزرگتر و آگاه تر می‌شود، ممکن است آموزش اینکه کودک تنهایی بخوابد کمی مشکل باشد. اما تلاش کنید و خسته نشوید.

اگر کودک نمی تواند خود را آرام کند، می‌توانید یکی از این دو روش را به کار ببرید.

1- می‌توانید روال خواب را با گذاشتن او در گهواره به پایان برسانید و اتاق را ترک کنید و هر زمان که مایل بودید برگردید تا به او سر بزنید. هنگام سر زدن به او می‌توانید عبارات کوتاه و ثابتی همچون «شب بخیر، دوستت دارم» را استفاده کنید. بعد اتاق را ترک کنید و هر قدر که مایل بودید به او سر بزنید تا وقتی که به خواب رود.

2- از سوی دیگر، می‌توانید روال خواب او را برای چند شب، با گذاشتن او بر زمین و نوازش کردنش تا وقتی که به خواب رود به پایان برسانید.شب های بعدی را در اتاق بمانید و تا وقتی که به خواب رود آن جملات کوتاه را بگویید. در شب های بعد اتاق را ترک کنید و تنها به او سر بزنید. هر دو راه نیازمند تمرین و تکرار است.

اگر به تنهایی خوابیدن کودک یازده ماهه جزوی از مشکلات شما نیست، این خیلی خوب است.

بعضی از کودکان می‌توانند بدون یاد گرفتن آرام کردن خود شب را بخوابند.

کودکان دیگر می‌توانند با جا به جا کردن زمان تغذیه هنگام خوابیدن به ابتدای روال خواب (و یا حتی قبل از روال خواب) برای مدت طولانی تری بخوابند.

اگر با بیدار شدن های شبانه او به مشکل برخوردید، کار کردن بر روی آرامش او در وقت خواب میتواند به او برای طولانی تر خوابیدن در شب کمک کند.

بیدارشدن های شبانه

همه کودکان در طول شب بیدار می‌شوند و خودشان به تنهایی دوباره می‌خوابند، بدون اینکه گریه کنند و بزرگتر هارا برای مراقبت بیدار کنند. کودکان دیگر هم طبیعتا در شب بیدار می‌شوند اما به دلیل اینکه برای دوباره خوابیدن به کمک نیاز دارند شروع به گریه می‌کنند.

برای کمک به بیداری های شبانه آنها باید تمرکز خود را روی چگونه به خواب رفتن آنها بگذارید.

برای مثال:

اگر کودک شما در هنگام خواب از پستانک استفاده می‌کند، وقتی که نمی‌تواند بدون آن دوباره بخوابد گریه می‌کند، می‌توانید یکی از این دو کار را انجام دهید.

  • اولین گزینه شما این است که پستانک کودک را هنگام خواب کنار بگذارید.
  • گزینه دوم این است که به او یاد دهید که خودش پستانک را بردارد. تعدادی پستانک در گوشه ای از گهواره قرار دهید. هنگام خواب و وقتی که از خواب بیدار می‌شود با او تمرین کنید که خودش بتواند آن را بردارد و در دهان خود بگذارد. بالاخره او موفق خواهد شد که به تنهایی پستانک خود را بردارد.

تا وقتی که کودک تنهایی خوابیدن را یاد بگیرد، به بیدار شدن های شبانه او به طور پیوسته و آرام پاسخ دهید تا به شما و خانواده تان کمک کند هر چه زودتر به خواب برگردید.

چرت زدن ها

کودک یازده ماهه چرت های کوتاهی در طول روز میزند. که اولین چرت آنها معمولا ساعت 10:00 و چرت دومی ساعت 2:00 شروع می‌شود.

سعی کنید هنگام بیداری او را برای چرت زدن زمین بگذارید. اگر هنوز باید روی این مهارت در وقت خواب تمرین کند، از آنجا شروع کنید. وقتی که در هنگام چرت زدن بر روی خوابیدن به تنهایی او کار می‌کنید، بر روی یک چرت هم می‌توانید کار کنید. در این صورت، اگر چرت زدن بار اول برایش سخت بود، هنوز هم میتواند برای بار دوم به راحتی بخوابد.

بی قراری خواب کودک یازده ماهه

گریه یک راه ارتباطی کودک با مادر است و برای بروز احساساتی است که نمی‌تواند بیان کند مثل:

  • ترس
  • درد
  • استرس
  • خستگی

از این جهت دلایل مختلفی برای بی قراری کودک یازده ماهه وجود دارد.

مهمترین علت بی قراری نوزاد یازده ماهه رویش دندان است.

اما این به آن معنی نیست که ما تمامی مشکلات را به دندان او مرتبط کنیم. مشکلاتی همچون نفخ، دل درد، آلرژی به پرو تئین های گاو،رفلاکس و یا عفونت های مختلف ممکن است باعث بی قراری کودک یازده ماهه شود.

 در بعضی مواقع حتی ممکن است تشخیص به پیش فعالی نوزاد هم بدهند، پس حتما بی قراری های نوزاد خودر را جدی بگیرید.

رگرسیون خواب نوزاد یازده ماهه

 دلایل مختلفی برای شکست خواب در کودکان یازده ماهه وجود دارد.

به طور معمولا رگرسیون خواب اغلب در کودکان با سنین 4، 8، 10، 15 و 18 ماهگی رخ می‌دهد. اما در بعضی موارد باتوجه به رشد کودک این مشکل برای آنها هم رخ می‌دهد.

 معمولا یک تغییر در روال معمول خواب می‌تواند باعث شکست خواب شود.

رشد جسمی و نقاط عطف نوزاد مثل ایستادن یا راه رفتن تغییر مقدار خواب در طول روز، رویش دندان همه باعث شکست و بدخوابی کودک خواهد شد.

عفونت های مختلف یا سرما خوردگی که معمولا در نوزادان شایع است،

همچنین رفلاکس و یا اضطراب جدایی همه و همه می‌توانند کاری کنند که نوزاد شما با گریه در شب بیدار شود.

مشکل خواب کودک یازده ماهه

جلو گیری از رگرسیون خواب کودک یازده ماهه

آیا می توان از رگرسیون خواب کودک یازده متهه جلو گیری کرد؟

شاید! ممکن است بتوانید با رعایت مسائل مربوط به خواب و استفاده از آموزش ها تا حد زیادی جلوی این مسئله را بگیرید. اما ممکن است با اینکه موارد زیادی را رعایت کرده باشید باز هم نتوانید جلوی این امر را بگیرید.

به یاد داشته باشید در بد ترین حالت انجام خیلی از کار ها باعث کوتاه شدن و یا کم شدن شدت رگرسیون خواب کودک می‌شود.

رگرسیون خواب کودک یازده ماهه چه مدت طول می کشد

شکست خواب باتوجه به عوامل ایجاد کننده آن می‌تواند از چند روز تا 6 هفته هم طول بکشد.

ممکن است عواملی باعث تشدید این موضوع و زیاد شدن آن بی انجامد عواملی چون سرما خوردگی، رویش دندان و… می تواند در خواب نوزاد طوفانی به پا کند.

گریه کودک در خواب

خیلی از کودکان در خواب جیغ می کشند، غر می زنند،و یا گریه می‌کنند، شاید این کارها قبل از شش ماهگی طبیعی باشد اما در این سن اینطور نیست و دلایل خاصی دارد که می‌توانید در مقاله مربوط به این موضوع دلایل این مشکل به طور کامل را مطالعه کنید.

گریه کودک در خواب

تنظیم خواب نوزاد یازده ماهه

اگر هنوز نوزاد شما برنامه خواب مشخصی ندارد و شب ها از خواب بیدار می‌شود. از همین ماه نسبت به تنطیم خواب نوزاد خود به صورت جدی فعال شوید.

بهترین سن برای اصلاح و تنظیم الگو خواب نوزاد نوزاد 4 تا 6 ماهگی است. در این سن آغاز کار کمی مشکل و دارای چالش است اما غیر ممکن نیست.

چرا که نوزاد به محیط اطراف آگاهی بیشتری پیدا کرده و حافظه‌اش شکل گرفته و به والدین وابسته تر از قبل شده است و مسلما نیاز به وقت و انرژی بیشتری برای تنطیم الگوی خواب او نیاز دارد.

تنظیم خواب کودک یعنی داشتن تداوم و نظم در خواب و این که نوزاد در زمان معین بیدار شود و بخوابد. این کار با رعایت الگو خواب و آموزش به نوزاد ممکن می‌شود.

یکی از از کار های لازم آموزش خوابیدن به نوزاد است. با استفاده از روش های زیر به نوزاد آموزش دهید تا خودش بخوابد.

Cio (گریه تا خواب):

در این روش مادر بعد از انجام تمامی کارها نوزاد را به تخت خودش می‌برد و از اتاق خارج می‌شود و تا زمانی که نوزاد به خواب نرفته به اتاق باز نمی‌گردد.

Ferber(اجازه به گریه):

در روش فربر بعد انجام تمامی مراحل آرامش بخش نوزاد را به رخت خواب می‌برید و از اتاق خارج می شوید تا نوزاد به خواب برود اما در بازه های زمانی مشخص باید به نوزاد سر بزنید.

روش صندلی:

در این روش مادر در اتاق نوزاد روی یک صندلی می‌نشیند و کم‌کم صندلی را به در خروجی نزدیک می‌کند تا زمانی که به بیرون برود.

no tear (خواب بدون گریه کردن):

این روش دقیقا برعکس روش cio است. یعنی نوزاد را بعد از خواباندن روی تخت رها نمی‌کنید و به نیاز های او پاسخ می‌دهید و با او ارتباط برقرار می‌کنید تا بخوابد.

مرحله بعدی ایجاد یک برنامه خواب مناسب و رعایت آن است. در برنامه خواب نوزاد مقدار تغذیه، میزان خواب روزانه نوزاد و ساعت خواب و بیدار از مهمترین موضوعات هستند که باید رعایت کنید.

جدول خواب کودک

خواب کودک می‌تواند بر اساس یک برنامه، منظم و روتین باشد.

زمان های خواب و بیدار شدن کودک ممکن است با آنچه در زیر نوشته شده است، متفاوت باشد.

این جدول خواب بر اساس میانگین برنامه خواب کودکان طراحی شده است. ممکن است کودک شما به خواب کمتر یا بیشتر نیاز داشته باشد.

از نشانه های خواب آلودگی کودک (مالیدن چشم، خمیازه کشیدن، خیره شدن به فضا و…) و زمان های شیر خوردن، برای تنظیم برنامه خواب کودک ده ماهه خود استفاده کنید.

جدول شماره 1:

جدول خواب و تغدیه نوزاد علاقه مند به غذای کمکی

وضعیتزمانوضعیتزمان
چرت بعد ازظهر حداقل 1 ساعت14:00یا14:30بیداری(تغدیه شیر مادریاشیرخشک)7:00
شیر مادریاشیر خشک +میان وعده  15:00    صبحانه  9:00
شام17:00چرت صبحگاه (حداقل 1 ساعت)10:00یا10:30
  شروع برنامه روتین خواب  18:15شیر مادر یا شیر خشک به علاوه میان وعده  11:00  
شیر مادریاشیر خشک خواب شب19:00نهار13:00

جدول شماره 2:

جدول خواب و تغدیه نوزاد که تمایل کمتری به غذای کمکی نشان می‌دهد.

وضعیتزمانوضعیتزمان
چرت بعد از ظهر حداقل یک ساعت14:00یا14:30بیداری  7:00
میان وعده15:30صبحانه +شیر مادریا شیرخشک7:15
شام+شیر مادریا شیر خشک17:00میان وعده9:15
شروع برنامه روتین خواب18:15چرت زدن(حداقل یک ساعت)10:00یا 10:30
مقدرا کمی شیر خشک +خواب شب19:00نهار+شیر مادریا شیرخشک12:00

اگر برای تنظیم خواب کودک یازده ماهه خود دچار مشکل هستید و این موضوع باعث اختلال در روند خواب شما و خانواده شده است. می توانید با ثبت نام در بستر آموزشی مدرسه خواب قنداق روش های مختلف آموزش خواب را یاد بگیرید و آرامش را به خانواده خود هدیه دهید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن