هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری

وقت یک ذره تفریحات سالم رسیده است. در هفته سی و هفتم بارداری، خیلی از مادران کابینت ظرف های شان را مرتب می کنند و کف خانه را تمیز می کنند. این همان پدیده ای است که معروف به نستینگ است.

این حس غریزه ای می باشد و فکر می کنید که بچه هرچه سریع تر بدنیا می آید. بالاخره سی و هفت هفته شده است که باردار هستید و یعنی اینکه بدنیا آمدن بچه نزدیک است.

نستینگ یک توجیه ذهنی ممکن است باشد که مطمئن شوید همه چیز برای تولد بچه آماده است. اتاق خواب مناسب که برای بچه هم راحت باشد حداقل حس اطمینان خاطر را به شما می دهد که همه چیز تحت کنترل است.

وزن جنین در هفته سی و هفتم

در هفته سی و هفتم، بچه به اندازه یک گل کلم است. قد بچه 1/19 اینچ (51/48 سانتی متر) و وزنش 3/6 پوند (2 کیلو و 858 گرم) است و روزانه نیم اونس (17/14 گرم) به وزنش اضافه می شود.

هفته سی و هفتم بارداری یعنی چند ماهگی

سی و هفت هفته بارداری، نه ماه بارداری می شود. فقط 3 هفته تا زایمان مانده است.

علائم هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم علائم بارداری با علائم زایمان ممکن است اشتباه شود. در هفته سی و هفتم، علائم بارداری را تجربه می کنید که عبارتند از:

سوزش معده

هرچه به زمان زایمان نزدیک تر شوید، بچه فشار بیشتری بر دستگاه گوارشی تان وارد می کند. برای جلوگیری از سوزش معده غذاهای تند مصرف نکنید و آب زیاد بنوشید.

لکه بینی

کمی لکه بینی در هفته سی و هفتم طبیعی است. به یاد داشته باشید زمانی که باردار هستید، رحم تان به شدت حساس می شود و اگر رابطه جنسی داشته باشید، رحم را تحریک می کند و خونریزی پیدا می کند.

ولی اگر بیش از چند قطره خونریزی داشتید، حتماً با پزشک تان تماس بگیرید. خونریزی واژنی می تواند نشانه مشکلی در جفت باشد و باید خیلی سریع بررسی و درمان شود.

علاوه بر این، لکه بینی یا خونریزی را با شوی خونی (علامت خونی) ترشحاتی که با خون از واژن دفع می شود و کاملاً بی ضرر است و نشانگر آمادگی رحم برای زایمان می باشد، نباید اشتباه گرفته شود. 

ترک پوست

متأسفانه ترک های جدیدی در هفته سی و هفتم بر روی پوست تان ایجاد می شود. روغن بدن در دسترس تان باشد و هر موقع که می توانید، شکم تان را روغن بزنید. علاوه بر این، گرچه تا الان هم زیاد دستشویی می روید ولی آب زیاد بنوشید

فشار شکمی

اگر بچه وارد لگن تان شد، فشار بیشتری بر شکم تان وارد می کند که موجب درد بیشتری و فشار بیشتری برای رفتن به دستشویی ایجاد می کند.

کم خوابی

در اواخر دوران بارداری طبیعی است که نصف شب از خواب بلند شوید. برای اینکه بیشتر و بهتر بخوابید تمرینات سبک در طی روز انجام بدهید، آب زیاد بنوشید البته تا چند ساعت قبل از خواب دیگر آب ننوشید و مصرف کافئین تان را محدود کنید.

انقباضات

در هفته سی و هفتم، دل درد یا انقباضات شکمی پدید می آید. بزودی بچه بدنیا می آید و بدن تان دارد خودش را آماده می کند.

فکر می کنید اگر که بشینید یا بایستید، این انقباضات از بین می رود. زمانی که انقباضات برکستون هیکس دارید، این روش جواب می دهد اما برای انقباضات واقعی زمان زایمان این روش جواب نمی دهد. 

حالت تهوع

حالت تهوع در کل زمان بارداری مسئله ای طبیعی است. اما الان که نزدیک زایمان هستید، نشانه این است که احتمالاً هرچه سریع تر زایمان باید بکنید.

اگر حالت تهوع تان شدید باشد، اگر استفراغ هم داشتید، حتماً پزشک متخصص تان را در جریان بگذارید تا معاینه تان بکند و مطمئن شود که نشانه بیماری هایی هم چون پری-اکلامپسیا و سندروم هلپ (همولیز، افزایش آنزیم های کبدی و کمبود پلاکت) نباشد.

در هفته سی و هفتم آیا دوقلو باردار هستید؟ حدود 57 درصد از دوقلوها قبل از هفته سی و هفتم بدنیا می آیند، پس اگر دوقلوی تان هنوز بدنیا نیامده است، جز اندک مادرانی هستید که هنوز بچه دوقلوی شان بدنیا نیامده است.

گرچه خیلی اذیت هستید و عجول هم هستید تا بچه ها بدنیا بیایند، ولی بهتر این است که به خاطر سلامتی خود  بچه ها هم، فعلاً این دردها و شرایط را تحمل کنید تا بچه ها بیشتر رشد کنند و بعد بدنیا بیایند.

پیاده روی در هفته سی و هفتم بارداری

کاملاً شما را درک میکنیم به خاطر فشاری که به شکم و لگن تان وارد می شود، به خاطر ورم پا و خستگی زیادی که دارید، طولانی ترین مسافتی که می توانید بروید تا مبل راحتی است و روی آن دراز بکشید.

اما بهترین کار این است که یک مسافت کوتاهی را پیاده روی کنید. ورزش در سه ماه سوم بارداری خیلی مؤثر است و در درمان و کاهش برخی علائم این دوره هم چون بی خوابی، دردهای بدن و ورم کمک می کند.

پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها است چرا که بدن تان را ملایم و نرم می کند. 

شکل شکم در هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بهترین زمان مطالعه در مورد نشانه های زایمان و بروز کردن اطلاعات تان در این زمینه است.

هر روز، احتمال زایمان بیشتر می شود و چه کسی حاضر می شود که در ماشین زایمان کند چون خیلی صبر کرده تا به بیمارستان برود؟ (نمیخواهیم شما را بترسانیم اما احتمال اینکه در ماشین زایمان کنید خیلی کم است. فقط میخواهیم که آماده باشید).

نشانه های مختلف زایمان به دو دسته تقسیم می شود، نشانه هایی که الان بچه بدنیا می آید و نشانه هایی که بچه بزودی بدنیا می آید.

اگر که این علائم را در هفته سی و هفتم داشتید، بزودی زایمان می کنید (بدلیل اینکه زایمان در هر فردی متفاوت است، نمیتوانیم مشخص کنیم دقیقاً کی بچه بدنیا می آید):

پلاگ مخاطی یا شوی خونی

احتمالاً کمی مخاط از واژن تان ترشح می شود که پلاگ مخاطی است و مایع محافظ رحم تان است.

به خاطر بزرگ شدن رحم، پلاگ مخاطی هم ترشح می شود تا بچه راحت از رحم بیرون بیاید. شاید مقداری خون در پلاگ مخاطی باشد، که شوی خونی است.

حالت تهوع

خیلی از زنان باردار گفتند که دقیقاً قبل از زایمان حالت تهوع داشته اند. در هفته سی و هفتم بارداری، حالت تهوع شاید به معنای بدنیا آمدن بچه باشد.

اسهال

در هفته سی و هفتم، اسهال می تواند به خاطر مشکلات گوارشی معمول باشد یا هم به دلیل نزدیک بودن زایمان باشد.

به خاطر اینکه هورمون های تان در حال تغییر است و بدن را برای زایمان آماده می کند، روده های تان را تحریک می کند.

در ادامه نشانه های زایمان آمده است، اگر هرکدام از آنها را داشتید بلافاصله با پزشک متخصص تان تماس بگیرید:

پارگی کیسه آب

اگر احساس کردید که از واژن تان آب ترشح می شود، چه به صورت قطره چه به صورت روان، مایع آمنیوتیک است که دارید دفع می کنید. بیشتر زنان 12 ساعت بعد از پاره شدن کیسه آب شان، زایمان می کنند.

انقباضات منظم

آیا احساس می کنید که در این هفته شکم تان به شدت تنگ شده است؟ اگر انقباضات ادامه داشت و بیشتر و بیشتر شد، وقت زایمان است. با منقبض شدن رحم، دهانه رحم گشاد می شود تا بچه در زمان زایمان از رحم خارج شود. اگر بار اولی است که باردار شده اید، قبل از اینکه وارد مرحله ای که «فاز فعال» بارداری نام دارد، شوید دچار انقباضاتی می شوید.

زمانی که انقباضات واقعاً دردناک می شوند و باید خیلی مراقب باشید (و باید حتماً در این موقع بیمارستان باشید).

کمردرد

و باز کمر درد! گاهی اوقات بچه در وضعیتی قرار می گیرد که فشار زیادی را به ستون فقرات بچه وارد می کند.

اگر کمر دردتان ثابت بود و شدیدتر از هر زمانی که تجربه کردید، بود یا درد از شکم تان شروع میشد و به کمرتان میزد (یا برعکس)، یعنی وقتش رسیده است.

پزشک متخصص تان به شما می گوید که در هفته سی و هفتم چه موقع به بیمارستان بروید.

اگر کیسه آب تان پاره شده است، پزشک متخصص تان حتماً به شما می گوید که سریع به بیمارستان مراجعه کنید چون باید اگر در صورتی که عفونت وجود دارد، سریع معاینه شوید.

اگر که انقباضات داشتید ولی کیسه آب تان پاره نشده بود، احتمالاً تا زمانی که به بیمارستان برسید پاره می شود، پس هرچه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید، بهتر است.

زایمان در هفته سی و هفتم

یک یا دو هفته بچه اگر در شکم تان باشد، سلامتی بچه به خطر نخواهد افتاد و سالم بدنیا خواهد آمد.

احتمالاً دیگر صبرتان به پایان رسیده است و میخواهید که هرچه سریع تر بچه را ببینید و بغلش کنید، اما وسوسه نشوید که سریع زایمان کنید (مگر اینکه توصیه متخصص باشد) یا اینکه در خانه زایمان کنید.

اگر که زایمان طبیعی داشته باشید، خیلی خوب است اما نباید عجله کنید. به شما قول میدهیم که این صبر کردن، ارزشش را دارد.

توصیه های هفته سی و هفتم بارداری

تشنگی تان را برطرف کنید

حتماً آب به اندازه کافی بنوشید چون کم آبی بدن موجب انقباض رحم تان می شود و اذیت تان می کند. فراموش نکنید که نوشیدن کافی آب باعث پیشگیری از علائم هفته سی و هفتم بارداری هم چون سوزش معده می شود.

زنجیل مصرف کنید

حالت تهوع دارید؟ کمی زنجیل بخورید تا حالت تان بهتر شود. چای را به همراه زنجیل دم کنید و بنوشید. می توانید زنجیل را آسیاب کنید و در ماست تان بریزید یا روی توت بریزید و بخورید.

اگر حالت تهوع تان خیلی شدید بود، از پزشک متخصص تان بخواهید تا مکمل حاوی زنجیل برای تان تجویز کند. کلوچه زنجیلی هم گزینه خوبی است.

زیاد از اسید هیالورونیک استفاده کنید

این مرطوب کننده بی ضرر کمک می کند تا ترک های پوستی تان بهتر شود.

 پس کرم یا روغنی که حاوی اسید هیالورونیک است را پیدا کنید و مصرف کنید (و هرچه میزان اسید هیالورونیکش بیشتر باشد، بهتر است).

برای اینکه بیشترین و بهترین نتیجه را بگیرید باید هر روز مصرفش کنید و روی شکم تان بمالید.

اگر شکم تان خشک است و خارش دارد و فشار شکمی دارید، سریع پوست تان را مرطوب می کند و حس فوق العاده ای به شما می دهد.

از همسرتان کمک بخواهید

اگر در وضعیت نستینگ هستید و میخواهید همه چیز مرتب و منظم انجام شود، تنهایی از پس این کار بر نمی آیید.

یک فهرست از کارهایی که باید انجام شود را تهیه کنید و کارها را بین خود و همسرتان تقسیم کنید.

هفته سی و هفتم بارداری چی بخورم

چک لیست بارداری در هفته سی و هفتم بارداری

یادآورهای هفته:

  • برای معاینه هفته سی و هشتم نوبت بگیرید.
  • در مورد افسردگی بعد از زایمان مطالعه کنید.
  • اطلاعات تان در مورد اصول نگهداری و مراقبت از بچه را بروز کنید.

یک پاسخ

  1. سلام من هفته ی سی و هفتم بارداری ام مرسی از سایت قنداق بابت این نکات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن