8 داروی خواب آور برای نوزاد + عوارض و راهکار تضمینی

داروی خواب آور برای نوزاد

مقدمه:

از داروهای پر مصرف برای تنظیم خواب نوزاد می‌توان به شربت سیموسد (Simosed)، شربت یا قطره ملاتونین (Melatonin)، شربت بای بای نایت (bay bay night)، شربت بی بی اسلیپ (baby sleep)، شربت بی بی سد (Babysed)، شربت دیفن هیدرامین (diphenhydramin)، قطره Cylip-P و شربت فنرگن یا فنرگان (Phenergan / Promethazine) اشاره کرد.

به صورت کلی بدون تجویز دکتر متخصص، مصرف هیچ گونه دارویی به خصوص داروی خواب آور برای نوزاد به خصوص نوزادان زیر دو سال توصیه نمی شود! در نظر داشته باشید که مصرف بدون نسخه این داروها برای نوزادان ممکن است عارضه‌هایی نظیر گیجی در طول روز، سردرد، رویاهای بسیار واضح (خیال پردازی عمیق)، مشکلات گوارشی و حتی مشکلات تنفسی شود.

شما می‌توانید به جای استفاده از این داروها، تنها با استفاده از یک برنامه مناسب و فراهم کردن شرایط استاندارد در عرض چند روز خواب نوزاد خود را بهبود دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

در این نوشته میخوانیم:

اگر نوزاد شما در به خواب رفتن یا خوابیدن مستمر دچار مشکل است، استفاده از شربت خواب آور برای کودکان الزاما این مشکلات را حل نمی‌کند. داروهای خواب آور به‌ندرت برای کمک به خواب کودکان توصیه می‌شوند؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. حتی داروهای گیاهی و طبیعی نیز می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.

 به‌جای استفاده از داروی خواب آور برای نوزاد، می‌توانید با محدود کردن کافئین، بهبود محیط خواب نوزاد، آموزش اصولی خواب نوزاد و یا استفاده از پلتفرم تخصصی مدرسه خواب، به بهبود خواب فرزندتان کمک کنید.

 اگر ایجاد عادات خواب نتوانست مشکلات خواب کودک شما را حل کند و او همچنان بی‌خواب و مضطرب است و این وضعیت بیش از ۲ تا ۴ هفته ادامه پیدا کرد، با پزشک مشورت کنید و از استفاده خودسر از داروهایی مانند شربت خواب آور نوزاد پرهیز کنید! هر کودک برای رفع مشکلات خواب به درمان فردی و متناسب با شرایط خودش نیاز دارد.

داروی خواب آور برای نوزاد چیست؟

 داروی خواب آور (داروی آرام‌بخش) دسته‌ای از داروها هستند که برای کمک به خوابیدن یا بهبود کیفیت خواب تجویز می‌شوند. این داروها معمولا برای درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی استفاده می‌شوند و به دو دسته داروهای آرام‌بخش/خواب آور (Sedative-Hypnotics) و آنتی‌هیستامین‌ها تقسیم می‌شوند.

 استفاده از هرگونه دارو یا شربت خواب آور کودکان باید تحت نظر پزشک اطفال باشد؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته و یا منجر به وابستگی و اعتیاد شود. همچنین، درمان مشکلات خواب اغلب نیازمند رویکردهای چندجانبه شامل تغییرات در سبک زندگی، محیط خواب و ایجاد عادات مناسب برای تنظیم خواب نوزاد است.

شربت خواب آور کودکان

شربت‎‌‌های خواب آور رایج برای کودکان شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. شربت سیموسد (Simosed)
  2. شربت یا قطره ملاتونین (Melatonin)
  3. شربت بای بای نایت (bay bay night)
  4. شربت بی بی اسلیپ (baby sleep)
  5. شربت بی بی سد (Babysed)
  6. شربت دیفن هیدرامین (diphenhydramin)
  7. قطره Cylip-P
  8. شربت فنرگن یا فنرگان (Phenergan / Promethazine)

در ادامه به معرفی داروها و عوارض شربت خواب آور برای نوزادان می‌پردازیم.

سیموسد (Simosed)

  • نوع مصرف: شربت
  • موارد مصرف: شربت سیموسد جهت بهبود بی خوابی (همراه یا بدون بی قراری)، کاهش مدت زمان شروع به خواب رفتن، تسکین افسردگی، تحریک‌پذیری و پرخاشگری در کودکان و بزرگسالان، کاربرد دارد.
  • عوارض شربت سیموسد برای کودکان: مصرف شربت سیموسد ممکن است باعث سرگیجه، گیجی، خواب آلودگی، مشکلات گوارشی، عدم تعادل و عدم هماهنگی بین ماهیچه‌ها حین حرکت گردد.

  • منبع: شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار

شربت خواب آور کودکان سیموسد

ملاتونین (Melatonin)

  • نوع مصرف: قرص، شربت و قطره
  • ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود و وظیفه آن تنظیم چرخه خواب و بیداری است. این هورمون هنگام تاریک شدن هوا در شب ترشح می‌شود و به بدن کمک می‌کند به خواب برود و ساعت بدن را تنظیم نگه دارد.

ملاتونین موجود در بازار به صورت سنتتیک ساخته شده است و همان وظیفه را به صورت مصنوعی انجام می‌دهد. این دارو ممکن است برای کودکانی که دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD)، اختلال بیش‌فعالی (ADHD) یا مشکلات بینایی مانند نابینایی هستند، توسط پزشک تجویز شود.

  • موارد مصرف: این دارو برای کمک به کاهش جت لگ، تنظیم چرخه خواب در نابینایان (اختلال بیداری خواب ۲۴ ساعته یا غیر ۲۴ ساعته)، درمان اختلالات خواب شیفت کاری در افرادی که برنامه کاری متناوب دارند و به‌طورکلی برای بی خوابی‌های عمومی استفاده می‌شود.

همچنین والدین ممکن است به استفاده از ملاتونین برای کمک به فرزندشان که در به خواب رفتن مشکل دارد، فکر کنند. این دارو را فقط تحت نظر پزشک اطفال یا متخصص خواب پزشکی برای فرزندتان استفاده کنید. بی خوابی یا سایر اختلالات خواب در کودکان باید همیشه توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی شود.

  • نکات مصرف: پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که استفاده از ملاتونین بدون تجویز و نظارت مستقیم برای کودکان ممنوع است! قبل از مصرف دوز شبانه این دارو می‌بایست یک محیط آرام و مناسب خواب نوزاد خود فراهم کنید چرا که ملاتونین معمولا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از مصرف، اثر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از مقاله جای خواب نوزاد استفاده کنید.
  • عوارض جانبی شربت ملاتونین: مصرف این دارو در نوزادان و کودکان بدون تجویز پزشک بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به شب ادراری، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و یا افزایش خطر احتمالی تشنج در کودکان مبتلا به اختلالات عصبی شدید شود.
  • منبع: وبسایت رسمی Drugs

شربت خواب آور نوزاد ملاتونین

بای بای نایت (bay bay night)

  • نوع مصرف: شربت و قطره
  • موارد مصرف: قطره یا شربت خواب کودک بای بای BayBay به نقل از فروشندگان آن یک محصول گیاهی بوده و دارای ترکیباتی همچون عصاره بادرنجبویه، بابونه، لیندن و… است که برای مشکل خواب نوزاد استفاده می‌شود.
  • عوارض جانبی شربت بای بای نایت: متاسفانه از جزئیات این دارو اطلاعات درستی وجود ندارد اما بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی داروهای گیاهی نیز دارای عوارض بوده و می‌بایست حتما قبل از استفاده از آن برای نوزاد با یک پزشک اطفال مشورت کرد.

بای بای نایت داروی خواب آور برای نوزاد

قطره Cylip-P

  • نوع مصرف: قطره دهانی
  • موارد مصرف: در واقع مصرف اصلی این دارو برای رفع مشکل از دست دادن اشتها، آلرژی و خارش است که یکی از عوارض جانبی آن خواب آلودگی است.
  • عوارض جانبی: از عوارض قطره Cylip-P میتوان به خواب آلودگی، خشکی دهان، گیجی و آتاکسی اشاره کرد. مصرف این دارو بدون تجویز پزشک، خطرناک بوده و مصرف خودسرانه آن برای کودکان و به ویژه نوزادان زیر 2 سال اصلا توصیه نمی‌شود.
  • منبع: torque

قطره خواب آور نوزاد cylip-p

فنرگن یا فنرگان (Phenergan / Promethazine)

  • نوع مصرف: تزریقی و دارو
  • موارد مصرف: شربت فنرگان برای پیشگیری و درمان حالت تهوع و استفراغ در شرایط خاصی مانند قبل و بعد از عمل جراحی و بیماری حرکتی استفاده می‌شود. همچنین برای درمان علائم آلرژی‌هایی مانند بثورات، خارش و آبریزش بینی نیز کاربرد دارد. علاوه بر این، ممکن است به عنوان آرام بخش و درمان بي خوابي (براي مصرف كوتاه مدت) استفاده شود.
  • عوارض جانبی: مصرف این دارو موجب خواب آلودگی، سرگیجه، یبوست، تاری دید و یا خشکی دهان می‌شود.
  • منبع: وب سایت رسمی webMD

فنرگان یک شربت خواب آور برای کودکان

بی بی اسلیپ (baby sleep)

  • نوع مصرف: شربت
  • موارد مصرف: از شربت بی بی اسلیپ برای کمک به برطرف نمودن اختلالات خواب و بی قراری ناشی از اضطراب شبانه و کاهش رفتارهای استرسی کودکان استفاده می‌شود.
  • عوارض جانبی: مصرف این دارو ممکن است اثر ملین داشته و موجب بروز مشکلات گوارشی برای فرزند دلبندتان شود. در نظر داشته باشید که استفاده از این محصول به هیچ وجه برای نوزادان زیر 3 ماه پیشنهاد نمی‌شود!
  • منبع: شرکت داروسازی سپیداج

شربت خواب آور نوزاد بی بی اسلیپ

بی بی سد (Babysed)

  • نوع مصرف: شربت
  • موارد مصرف: شربت بی بی سد که ترکیبی از گل ساعتی، زنجبیل، بابونه، بادرنجبوبه، نعناع فلفلی، عناب است، برای بهبود بی خوابی و ناآرامی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عوارض جانبی: متاسفانه اطلاعات کاملی در خصوص عوارض جانبی این دارو در دسترس نیست؛ به همین خاطر از مصرف این دارو بدون اجازه پزشک جدا خودداری کرده و هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید!

همچنین در صورتی که نوزاد دلبندتان دارای شرایط خاص به ویژه حساسیت دارویی و یا مشکلات کلیوی است، حتما قبل از مصرف دارو، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

شربت خواب آور کودکان بی بی سد

دیفن هیدرامین (diphenhydramin)

  • نوع مصرف: قرص و شربت
  • موارد مصرف: شربت دیفن هیدرامین معمولا برای درمان مشکلات خواب کوتاه‌مدت (بی خوابی) استفاده می‌شود، به ویژه زمانی که سرفه، سرماخوردگی یا خارش شما را در شب بیدار نگه می‌دارد. همچنین برای کاهش علائم سرفه و سرماخوردگی، تب یونجه، اگزما، کهیر و گزیدگی یا نیش حشرات نیز کاربرد دارد.
  • عوارض جانبی: عوارض جانبی رایج شربت دیفن هیدرامین شامل احساس خواب آلودگی، سرگیجه و یا بی ثباتی در پاها است. همچنین مصرف این دارو ممکن است موجب خشکی دهان و اختلال در تمرکز شما شود.

نکته حائز اهمیت در مصرف دیفن هیدرامین این است که از مصرف این دارو برای رفع مشکل بیخوابی کودک یا نوزاد خود جدا پرهیز کنید؛ چرا که مصرف این دارو تنها برای بهبود مشکلات خواب در افراد 16 سال به بالا مناسب است.

شربت خواب آور نوزاد دفین هیدرامین

شربت خواب آور قوی برای کودکان

معمولا استفاده از شربت خواب آور قوی برای کودکان و نوزادان توصیه نمی‌شود اما با این حال ممکن است پزشک دارویی مانند ملاتونین یا آرام‌بخش را برای کمک به حل مشکل خواب نوزاد شما تحویز کند. در این صورت حتما از پزشک درباره عوارض جانبی احتمالی دارو برای نوزاد سوال کنید.

توجه داشته باشید که این تجویز برای مصرف کوتاه مدت خواهد بود و می‌بایست همزمان با مصرف این داروها، اقدام به ایجاد یک روتین مناسب برای خواب نوزاد دلبندتان کنید. به عبارت دیگر استفاده همزمان از برنامه خواب نوزاد و شربت خواب آور می‌تواند به تنظیم خواب نوزاد شما کمک کند تا زمانی که مصرف دارو را متوقف کنید، کودک شما به خوبی بخوابد.

پس به صورت کلی از مصرف دارو برای نوزادان زیر دو سال جدا خودداری کنید و فقط در صورتی به کودکتان داروی خواب آور بدهید که پزشک این کار را توصیه کرده باشد و تحت نظارت او باشد. همچنین هرگز به کودک خود بیش از دوز توصیه شده دارو ندهید و تا جای ممکن سعی کنید با آموزش خواب نوزاد به آنها کمک کنید تا بهتر بخوابند.

مدرسه خواب، یک راه حل دائمی برای حل مشکل بیخوابی نوزاد

یکی از موثرترین روش‌ها برای ایجاد یک برنامه خواب منظم و مناسب برای نوزاد، استفاده از پلتفرم مدرسه خواب است. این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا با ارزیابی دقیق شرایط نوزاد و خانواده، برنامه‌ای اختصاصی و جامع برای بهبود عادات خواب کودک خود دریافت کنید. این برنامه‌ها توسط متخصصین مجرب و روان‌شناسان حوزه کودک تهیه و تنظیم می‌شوند تا به شما در ایجاد الگوهای خواب سالم و پایدار برای نوزاد دلبندتان کمک کنند.

جهت دریافت مشاوره رایگان درباره خواب نوزاد (هر روز از ساعت 11 الی 17) و اطلاعات بیشتر می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

شربت خواب آور برای کودک زیر دو سال

در مورد مصرف دارو توسط کودکان زیر دو سال، بهترین نکته این است که “هرچه کمتر، بهتر”! این امر به‌خصوص در مورد داروهای خواب آور بسیار صادق است چرا که این داروها می‌توانند بیش از حد قوی بوده و عوارض خطرناکی برای نوزاد شما داشته باشند. حتی مصرف این دارو‌ها می‌تواند نتیجه معکوس برای نوزاد شما داشته و با تحریک تصادفی کودک شما، باعث بی خوابی او شوند.

در نظر داشته باشید که هیچ یک از داروهای خواب آور رایج برای بزرگسالان توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای استفاده در کودکان تایید نشده است و مصرف این داروها می‌تواند خطرات جدی مانند مشکلات تنفسی، افزایش تحریک‌پذیری و مشکلات رفتاری را برای کودکان زیر دو سال به همراه داشته باشد.

پس اگر در فکر استفاده از شربت خواب آور برای نوزاد زیر دو سال خود هستید، حتما با پزشک مشورت کنید و یا سعی کنید از راهکارهای مناسب و ایمن‌تری برای بهبود خواب کودک خود استفاده کند. یکی از این راهکارها مشاوره با کارشناسان و دریافت یک برنامه اختصاصی برای خواب نوزاد شماست.

برای دریافت مشاوره رایگان برای خواب نوزاد (هر روز از ساعت 11 الی 17) و استفاده از خدمات مدرسه خواب می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

شربت خواب آور گیاهی

شربت خواب آور گیاهی معمولا ترکیبی از گیاهان بابونه، رازک، گل شور و خار مریم است که همراه با اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 (روغن ماهی) تهیه شده و در عطاری‌ها و برخی از داروخانه‌ها موجود است.

معمولا تصور می‌شود که مصرف این داروها عوارض جانبی کمتری دارند اما باید دانست که به طور کلی شواهد کافی نه برای عدم وجود عوارض و نه برای نشان دادن کمک آنها به خواب نوزاد در دسترس نیست! چرا که این داروها مانند سایر داروهایی که یک پزشک تجویز می‌کند، مورد تحقیق و آزمایشات دقیق قرار نمیگیرند.

مصرف خودسرانه داروهای خواب آور گیاهی برای نوزادان می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. این داروها ممکن است با داروهای تجویزی یا بدون نسخه تداخل داشته باشند و مشکلاتی مانند تحریک‌پذیری، بی خوابی و حتی مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

پس همیشه قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی یا مکمل، با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمنی و مناسب بودن آن برای کودک خود مطمئن شوید.

شربت آرامبخش کودکان

داروهای آرام‌بخش شامل داروهای آنتی‌هیستامین، Vallergan و Phenergan هستند. مصرف این داروها برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شوند زیرا می‌توانند عوارض جانبی مانند بدخلقی، پیش‌فعالی، رفتار چالش‌برانگیز و خواب‌آلودگی در طول روز را در برخی از کودکان ایجاد کنند.

همچنین در صورت تجویز پزشک نیز باید توجه داشته باشید که استفاده از داروی آرام‌بخش به‌تنهایی نمی‌تواند به مشکل خواب کودک شما کمک کند. برای رفع این مشکل، لازم است یک روال خواب مناسب و سالم برای کودک خود ایجاد کنید.

مدرسه خواب

قرص خواب آور برای کودکان

در مورد اثرات استفاده از قرص های خواب آور برای کودکان، مطالعات کافی هنوز صورت نگرفته و فقط در موارد نادری، پزشک ممکن است تحت نظارت دقیق پزشکی قرص خواب آوری مانند بنزودیازپین‌ها که معمولا برای مشکلات خواب بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای کودک شما تجویز کند.

توجه داشته باشید که برخی از قرص‌های خواب می‌توانند اعتیادآور باشند. همچنین، هرگز نباید به کودک خود داروهای تجویز شده برای شخص دیگری را بدهید، زیرا این کار می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. همیشه قبل از استفاده از هر نوع دارویی برای نوزاد، با پزشک مشورت کنید تا از ایمنی و مناسب بودن آن برای کودک خود مطمئن شوید.

سوالات متداول

عوارض شربت خواب آور برای نوزادان چیست؟

مانند هر دارویی، دارو‌های خواب آور نیز می‌تواند عوارض جانبی داشته باشند. این عوارض می‌تواند در نوزادان و کودکان شامل گیجی در طول روز، سردرد، رویاهای بسیار واضح (خیال پردازی عمیق)، مشکلات گوارشی و حتی مشکلات تنفسی باشد.

رایج ترین داروی خواب نوزاد که برای نوزادان و کودکان نوپا پیشنهاد می‌شود ملاتونین در واقع یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در مغز آنها تولید می‌شود تا به تنظیم الگوهای خواب کودکان کمک کند.

البته در نظر داشته باشید که مصرف خودسرانه هر گونه داروی خوابی از جمله ملاتونین برای نوزادان بسیار خطرناک بوده و تنها با اجازه پزشک میسر است.

بهترین راهکار برای بهبود و آموزش خواب نوزادان استفاده از یک برنامه خواب مناسب و فراهم کردن روتین خواب اصولی برای نوزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن