خواب زیاد نوزاد

خواب زیاد نوزاد

مقدمه:

یک نوزاد تازه متولد شده به دلیل شرایطی که در دوران بارداری در رحم مادر تجربه کرده است، ساعت خواب بدن او کاملا متفاوت از خواب مادر است، این موضوع باعث می شود یک نوزاد حتی تا 20 ساعت در طول شبانه‌روز به خواب برود. البته در نظر داشته باشید که به دلیل حجم کوچک معده نوزاد، او نمی تواند بیشتر از دو (برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند) الی 4 ساعت (برای نوزادانی که شیر خشک می خورند) به صورت مداوم بخوابد و اگر او بیشتر از این ساعت خوابید باید برای تغذیه حتما بیدار شود.

در این نوشته میخوانیم:

اگر بخواهیم کمی صادق باشیم، خواب زیاد نوزاد آرزوی هر مادری است. اما این موضوع همیشه برای نوزادان مفید نیست و نوزاد می‌بایست ساعت خواب و تغذیه مشخصی داشته باشد. چه‌بسا گاهی خوابیدن‌های متوالی و زیاد می‌تواند از نشانه‌های بیماری باشد.

پیش از هر نگرانی ای در ابتدا باید دلیل خواب زیاد نوزاد را بررسی کنیم. در ادامه به معرفی دلایل خواب زیاد نوزاد تازه متولد شده، می‌پردازیم.

علت خواب زیاد نوزاد تازه متولد شده

مهم‌ترین دلیل ازدیاد خواب نوزاد تازه متولد شده این است که او در دوران بارداری در داخل شکم مادر جای گرم و نرمی داشت و زمانی که این وضعیت با صدا‌های اطراف و حرکت‌هایی که مادر در طول روز انجام می‌داد ترکیب می‌شود، باعث خوابیدن جنین در رحم مادر می‌شد. به همین خاطر زمانی که نوزاد تازه به دنیا می‌آید، اغلب مواقع خواب است؛ به‌عبارت‌دیگر نوزادان می‌توانند تا 20 ساعت در یک روز هم بخوابند!

همچنین سایت medicalnewstoday در این رابطه اینطور بیان کرد که:

baby occasionally sleeping for longer than usual is not a cause for concern unless there are other symptoms.

In general, it is uncommon for a newborn to consistently sleep through feedings or to sleep for longer than 19 hours per day unless they are ill or are having feeding difficulties

ترجمه متن بالا:

گاهی اوقات خواب طولانی‌تر از معمول نوزاد، نگرانی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه علائم دیگری وجود داشته باشد.

به طور کلی، نوزادی که به طور مداوم خواب‌های بلند دارد یا بیش از 19 ساعت در روز می‌خوابد، غیرمعمول است مگر اینکه بیمار باشد یا در تغذیه مشکل داشته باشد.

خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

معمولاً خواب زیاد و طولانی نوزاد به دلیل شرایطی که در دوران بارداری در رحم مادر داشت طبیعی است مگر اینکه علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. به‌طورکلی، غیرمعمول است که یک نوزاد بیش از 4 ساعت و به طور مداوم و یا بیش از 20 ساعت در شبانه روز بخوابد، مگر اینکه بیمار باشد یا در تغذیه مشکل داشته باشد!

معمولاً خواب زیاد نوزاد به دلیل نداشتن برنامه خواب منظم و ایجاد بدهی خواب به‌مرورزمان است. اما با این وجود مسائلی مانند عفونت و مشکلات تنفسی نیز می‌تواند موجب زیاد خوابیدن نوزاد شود. در ادامه به شرح این علائم و نکات مربوط به تغذیه و خواب نوزاد می‌پردازیم.

مدرسه خواب: آموزش تخصصی خواب نوزاد

اگر نگران خواب زیاد نوزادتان هستید و به دنبال راه‌حلی برای بهبود کیفیت خواب او می‌گردید، مدرسه خواب می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای شما باشد! در مدرسه خواب می‌توانید با ارزیابی‌های دقیق و راهنمایی‌های اختصاصی، برنامه خواب مناسب کودکتان را دریافت کنید که با ویژگی‌های خاص او تنظیم شده است و سپس با ارائه آموزش‌های ایمن و آسان، به کودک شما کمک می‌کند تا خواب سالم و کافی داشته باشد.

مدرسه خواب

در مدرسه خواب شما می‌توانید با کمک بهترین متخصصین خواب کودک، در مدت ۷ تا ۱۵ روز خوابی بهتر برای نوزاد و در نتیجه خودتان فراهم کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

(ساعات پاسخگویی تلفنی: 11 الی 17)

خواب زیاد نوزاد نشانه چیست؟

برخی از شایع‌ترین دلایلی که نوزادان سالم بیشتر از حد معمول می‌خوابند عبارت‌اند از:

  • جهش رشد
  • بیماری جزئی مثل سرماخوردگی
  • دریافت واکسن
  • عفونت تنفسی
  • زردی نوزاد

در صورت مشاهده این علائم، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنید.

خواب زیاد نوزاد بعد از واکسن

واکسن‌ها و واکسیناسیون دقیقاً مثل بیماری روی خواب کودک تأثیر می‌گذارند و به‌طورکلی زمانی که نوزاد واکسن می‌زند، بیش از حد خواب‌آلود می‌شود و بیش از حد می‌خوابد. اما با این حال ممکن است به دلیل احساس درد در محل تزریق یا تب مرتب از خواب بخصوص در شب بیدار شود.

زردی نوزاد و خواب زیاد

نوزادی که زردی دارد، ممکن است بیشتر از حالت عادی بخوابد. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی باشد: افزایش بیلی‌روبین در خون که می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی نوزاد تأثیر بگذارد و منجر به خواب‌آلودگی بیشتر شود. همچنین، نوزادانی که زردی دارند، ممکن است انرژی کمتری داشته باشند که این کاهش انرژی می‌تواند باعث شود که نوزادان بیشتر بخوابند تا بتوانند با شرایط بدن خود سازگار شوند. در موارد شدیدتر زردی، ممکن است بیلی‌روبین باعث ایجاد مشکلات جدی‌تری در سیستم عصبی مرکزی شود که نتیجه آن می‌تواند خواب‌آلودگی عمیق‌تر و حتی کاهش هوشیاری باشد.

اگر زردی نوزاد شدید باشد، حتماً با پزشک مشورت کنید. درمان‌های مختلفی مثل فتوتراپی (نور درمانی) وجود دارد که می‌تواند به کاهش سطح بیلی‌روبین کمک کند. مراقبت‌های پزشکی به‌موقع می‌تواند از عوارض جدی‌تر جلوگیری کند. زردی نوزاد می‌تواند یکی از دلایل خواب‌آلودگی بیشتر نوزاد باشد و باید به‌دقت تحت نظر گرفته شود. مشاوره با پزشک و انجام آزمایش‌های لازم می‌تواند به تشخیص و درمان مناسب کمک کند.

علائم زردی شامل موارد زیر است:

  • زرد شدن سفیدی چشم‌ها
  • زردی پوست نوزاد
  • خواب آلودگی
  • بی‌حالی
  • مشکل در شیر خوردن
  • بی‌قراری و گریه زیاد

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از مقاله زردی نوزاد استفاده کنید.

خواب زیاد نوزاد و شیر نخوردن

خواب یکی مهم‌ترین نیاز‌های رشد نوزاد است، اما آن هم باید طبق یک قاعده و قانونی اجرا شود تا برای نوزاد ایجاد مشکل نکند. معمولاً مادرانی که بعد سختی‌های زیاد کودک خود را می‌خوابانند با این تفکر که نوزاد خسته است و نیاز به خواب دارد و یا اینکه بعد از بیداری دیگر نمی‌خوابد نوزاد را برای شیر دادن بیدار نمی‌کنند.

اما واقعیت چیز دیگری است، در واقع یکی از مهم‌ترین نیاز‌های رشد نوزادان در کنار خواب تغذیه آنهاست. غفلت از شیردهی مناسب می‌تواند حتی باعث سوءتغذیه کودک شود.

موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نوزاد بخصوص نوزاد تازه متولد شده نباید بیشتر از 2 ساعت بدون شیر خوردن بخوابد و اگر با شیر خشک تغذیه می‌شود نهایتاً 3 تا 4 ساعت می‌توانند بدون بیدار شدن بخوابند.

خواب نوزاد و رابطه آن با شیر خوردن

نوزاد در طول 24 ساعت تقریبا به 25 اونس (700 گرم)شیر مادر نیاز دارد، این مقدار شیر به جز در زمان جهش رشد، تقریبا تا شش ماهگی ثابت است.

چگونه نوزاد را برای شیر خوردن بیدار کنیم

اگر فرزند شما کاملاً سالم است و خواب زیاد نوزاد فقط به خاطر خواب‌آلود بودن او است، شما آدم خوش شانسی هستید. اما ممکن است گاهی برای بیدار کردن کوچولو خود دچار مشکل شوید. می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  1. هوای خنک: پتو را از روی نوزاد بردارید و لباس‌هایش را کم کنید. احساس خنک شدن می‌تواند به بیدار شدن نوزاد کمک کند.
  2. تعویض پوشک: پوشک کودک را عوض کنید و با یک دستمال مرطوب او را تمیز کنید یا حتی می‌توانید او را بشورید. به این ترتیب اعصاب پوست او تحریک و بیدار می‌شود.
  3. جای او را عوض کنید: تغییر جای کودک بخصوص قراردادن او روی یک سطح سفت‌تر یا نور محیط را کم کنید، گرچه ممکن است عجیب باشد؛ اما باعث هوشیار شدن نوزاد می‌شود و او را بیدار می‌کند.
  4. فوت کنید: به صورت کودک به آرامی  فوت کنید. مطمئناً ممکن است کودک نگاه عجیب و غریبی به شما بکند، اما این حرکت می‌تواند او را به اندازه کافی بیدار کند تا غذا بخورد.
  5. لمس نوزاد: لمس بدن نوزاد بخصوص ماساژ دست، پا، کمر، بازوها و شانه نوزاد می‌تواند به خوبی نوزاد خواب‌آلود را بیدار کند.
نحوه ماساژ کمر نوزاد
نحوه ماساژ کمر نوزاد

چرا نوزاد را باید برای تغذیه بیدار کنیم؟

اینکه شما علاقه‌ای به بیدار کردن نوزاد خوابیده ندارید، کاملاً قابل درک است. اما باید بدانید رعایت برنامه تغذیه و خواب نوزاد بسیار مهم است. حتی اگر مجبور شوید که او را از خواب بیدار کنید، باید برنامه خواب نوزاد را رعایت کنید. در ادامه برخی از دلایلی که توصیه می‌شود نوزادان تا ۲ هفته بعد از تولد بیشتر از ۴ ساعت نخوابند را بیان می‌کنیم:

هضم سریع شیر

نوزادان شیر مادر را در حدود ۲ ساعت هضم می‌کنند و چون معده‌شان خیلی کوچک است، خیلی زود به تغذیه مجدد و شیر نیاز پیدا می‌کنند و به همین دلیل، باید به طور مکرر تغذیه شوند. از طرف دیگر، هضم شیر خشک بیشتر طول می‌کشد و حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد، بنابراین نوزادانی که شیر خشک می‌خورند ممکن است نیاز به تغذیه کمتری داشته باشند. این تفاوت در زمان هضم می‌تواند بر برنامه تغذیه و خواب نوزادان تأثیر بگذارد.

چرت زدن به جای علائم گرسنگی

در بیشتر مواقع زمانی که نوزادان گرسنه می‌شوند از خود نشانه‌هایی مثل مکیدن لب یا زیان زدن به لب‌ها را نشان می‌دهند. اما گاهی ممکن است به‌جای نشان دادن این علامت‌ها خواب را ترجیح دهند. در این مواقع نیاز است که نوزاد را بیدار کنید.

افزایش وزن نوزاد و پیشگیری از زردی

در روز‌های اول تولد با توجه به روش زایمان، نوزاد بین 5 تا 10 درصد، وزن خود را از دست می‌دهد و نیاز است که با تغذیه منظم دوباره شروع به وزن گیری کند. اگر نوزاد طی این مدت به درستی تغذیه نشود ممکن است دچار زردی و یا کمبود قند خون شود.

تقویت میزان شیر مادر

شیردهی زیاد و تغذیه ناکافی ممکن است تولید شیر مادر را کند، کند. به همین دلیل اگر نوزاد مرتب شیر نخورد ممکن است شیر مادر به تدریج با وقفه‌ای که خواب نوزاد در زمان شیردهی می‌اندازد کم‌کم کاهش پیدا کند.

نوزاد خوابیده در بغل مادر

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

خواب بیش از حد نوزاد معمولاً یک وضعیت خطرناک و اضطراری نیست؛ اما اگر از وضعیت خواب نوزاد نگران هستید می‌توانید پیشنهاد می‌شود قبل از تماس با پزشک کار‌های زیر را انجام دهید.

  • هر بار نشانه‌های گرسنگی دریافت کردید به نوزاد شیر بدهید.
  • برای اطمینان هر 1 الی 2 ساعت به نوزاد شیر بدهید.
  • دمای بدن و محیط او را در سطح مناسب نگه دارید و چک کنید که نوزاد گرم یا سردش نباشد.
  • برنامه خواب نوزاد را 1 یا دو روز چک کنید.

همچنین توجه داشته باشید، در صورتی که هر یک از علائم تنفسی زیر را در نوزد خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • نوزاد در حال خس‌خس یا نفس زدن است.
  • کودک نفس‌های عمیق می‌کشد.
  • در زمان نفس کشیدن از بینی مخاط خارج شود.
  • پوست اطراف دنده‌های کودک در زمان تنفس فرو می‌رود. کودک تب شدید دارد.
  • فکر می‌کنید ممکن است نوزاد چیزی استنشاق کرده، لمس کرده و یا خورده.

سخن آخر

والدین عزیز در مورد خواب زیاد نوزاد خود زیاد نگران نباشند، خواب زیاد نوزاد در حالت کلی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. هر چه سن نوزاد بیشتر می‌شود، الگوی خواب او سازگاری بیشتری با الگوی خواب ما پیدا می‌کند. فقط کافی است اطمینان حاصل کنید که نوزاد هر دو تا چهار ساعت یکبار شیر بخورد.

در صورتی که همچنان در مورد خواب نوزاد خود نگران هستید و یا به مشاوره بیشتری نیاز دارید می‌توانید با استفاده از مدرسه خواب یک برنامه اختصاصی خواب برای نوزاد خود دریافت کنید تا به کمک کارشناسان و آموزش‌های مدرسه خواب در عرض 5 تا 17 روز به یک الگوی استاندارد برای خواب نوازد خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 09222402606 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا زردی نوزاد باعث خواب آلودگی میشود؟

بله یکی از علائم احتمالی زردی نوزاد، خواب‌آلودگی است. این نوزادان به دلیل سطح بالای بیلی‌روبینی که دارند ممکن است خواب‌آلود، کسل و بی‌حال باشند. این حالت می‌تواند باعث شود که نوزاد کمتر از حد معمول شیر بخورد و وزن‌گیری مناسبی نداشته باشد.

خواب زیاد نوزاد معمولاً به دلیل شروع جهش رشد، دندان درآوردن، بیماری، واکسیناسیون یا تغییرات در روال روزانه است.

بله نوزادان به دلیل شرایطی که در دوران بارداری در رحم مادر تجربه کردند، ساعت خواب بدن آن‌ها متفاوت از مادر است و از همین رو می‌تواند تا 20 ساعت در شبانه روز به خواب برود. البته در نظر داشته باشید که این خواب به صورت مقطعی بوده و نوزاد می‌بایست برای تغذیه هر 2 الی 4 ساعت یک بار بیدار شود.

یک نوزاد تازه متولد شده در صورتی که از شیر مادر تغذیه می کند، نهایتا پس از دو ساعت خواب و نوزادی که از شیر خشک استفاده می کند، نهایتا پس از 4 ساعت خواب می بایست بیدار شده و مجددا تغذیه شوند.

دسترسی سریع به خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن